
Valviras servicelöfte
Valviras servicelöfte Huvudtext
Valvira övervakar på riksnivå varje människas rätt till välfärd, högkvalitativa tjänster och trygga levnadsförhållanden. Verksamheten baserar sig på vår strategi och på SHM:s förnyade strategi, och främjar för sin del samhällets övergripande hållbarhet.
Valvira producerar tillstånds-, styrnings- och rådgivningstjänster inom social- och hälsovårdsområdet samt utövar en omfattande tillsyn över social- och hälsovårdens funktioner. De tjänster som Valvira tillhandahåller för medborgare, företag, sammanslutningar och andra myndigheter har beskrivits i Suomi.fi, och där finns också alla våra blanketter. Blanketterna har också sammanställts på Valviras webbplats. Under varje ämnesområde publicerar vi information om den genomsnittliga behandlingstiden för olika ärenden.
Valviras servicelöfte är:
1. Vi utvidgar våra e-tjänster och underlättar ärendehanteringen med oss
Vi utvidgar våra e-tjänster enligt statsförvaltningens utvecklingslinjer. (bl.a. Nationell servicearkitektur, KaPa, Suomi.fi). Vi fortsätter att utveckla våra register, och tillhandahåller vår kunskap även som öppna data för olika aktörer i samhället. Våra servicekanaler är lätta att använda. Vår kommunikation är proaktiv och förmedlas via flera kanaler. Genom styrning och rådgivning säkerställer vi att kunden får behövliga myndighetstjänster från rätt instans.
2. Vi utvecklar vårt arbete med kunden i fokus
Vi fortsätter att utveckla vårt arbete med kunden i fokus. Vi förbättrar ständigt patienternas och klienternas möjligheter att få sin röst hörd, till exempel genom att samla in respons på våra styrnings-, utvärderings- och inspektionsbesök. Synpunkter samlas in också på de nationella och regionala sammankomsterna och workshopparna som vi arrangerar. Vi medverkar till att röja undan verksamhetshinder och granskar kontinuerligt nödvändigheten av våra styrmedel. Vi stöder en mångfald av serviceurvalet, och i tillståndsförvaltningen för den privata tjänsteproduktionen tillämpar vi en övergripande, fallspecifik prövning. Vi främjar och stöder en bättre egenkontroll och säkerställer att den verkställs. Vår planenliga tillsyn fokuserar på proaktiva insatser och växelverkan.
3. Vi prioriterar alltid ärenden som innefattar ett allvarligt hot mot patient- och klientsäkerhet eller trygg levnadsmiljö
All tillstånds- och tillsynsverksamhet samt därtill hörande styrning prioriteras utgående från patient- och klientsäkerhetskriterier samt kriterier för en trygg levnadsmiljö. Vi ingriper alltid primärt i sådana ärenden som innebär allvarlig risk för patient- eller klientsäkerheten eller för livsmiljöns säkerhet. Riskbedömning ingår i all vår verksamhet. Vi utvecklar aktivt vår riskbedömning i växelverkan med våra intressentgrupper, inklusive patient- och klientorganisationer.