
Elektronisk ärendehantering
Elektronisk ärendehantering Huvudtext
På sidan hittar du länkarna till Valviras e-tjänster. Du hittar också anvisningar om hur e-tjänsterna används, viktiga kontaktuppgifter för elektronisk ärendehantering samt svar på ofta förekommande frågor.
Vi rekommenderar att ärenden sköts elektroniskt med en dator som är försedd med den uppdaterad webbläsaren Mozilla Firefox eller Google Chrome.
I samband med elektronisk ärendehantering i våra e-tjänster skapas det ett ärendekonto för dig. Kontot raderas automatiskt efter att det varit oanvänt i två (2) år. Raderingen av kontot påverkar inte informationen om registrering till exempel av professionella rättigheter.
Innan kontot raderas får du ett automatiskt meddelande. Kontot kan då vid behov hållas aktivt genom att du loggar in på nytt, t.ex. med nätbankskoder.
Om ditt konto innehåller exempelvis beslut eller registreringsintyg bör de sparas innan kontot raderas. Handlingar och dokument förvaras och är tillgänliga på Valvira. Ärendekontot kan vid behov skapas på nytt vid ett senare tillfälle.
Elektronisk ärendehantering inom alkoholnäringen
Inom den elektroniska ärendehanteringen för alkoholnäringen kan man kontrollera kundens inköpsrätt, göra en produktanmälan, ansöka om förlängd serveringstid, lämna in en kvartalsrapport om servering eller sända in en årsanmälan om detaljhandeln med alkoholdrycker.
Allun sähköinen asiointi sv
Allus e-tjänst
- E-tjänsten kräver identifiering.
- För att kunna använda Allu måste du ha Suomi.fi-fullmakter för att sköta ditt företags ärenden. Anvisningar om att ansöka om fullmakter finns på vår webbsida om Allu.
- För närvarande kan endast aktörer som finns i Virre eller i föreningsregistret uträtta sina ärenden via Allu. Övriga aktörer ska tillfälligt uträtta sina ärenden via PDF-blanketter. Vi arbetar på att möjliggöra även andra aktörers inloggning i Allu.
- Bekanta dig med anvisningarna för e-tjänster i övre kanten av Allus förstasida. Välj sedan en lämplig blankett och gå vidare enligt blankettens anvisningar.
Elektronisk ärendehantering för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården
Valvira tar stegvis i bruk elektronisk ärendehantering för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården som ansöker om rätt att utöva yrke. E-ansökan finns tillgänglig för sökande som avlagt sin examen inom hälsovård vid ett universitet, en yrkeshögskola eller yrkesläroanstalter i Finland och vilkas examensuppgifter är införda i högskolornas riksomfattande datalager VIRTA eller med yrkesläroanstalter i KOSKI. I e-tjänsten kan man också beställa ett EU-intyg eller registerutdrag. Läs ansökningsanvisningarna här.
Yrkesutbildade personer inom socialvården kan i den elektroniska ärendetjänsten ansöka om yrkesrättighet (socialarbetare, socionomer, geronomer, rehabiliteringsledare och närvårdare). Ansökan om yrkesrättigheter på basis av examen som avlagts utomlands bör lämnas in i pappersformat. Läs ansökningsanvisningarna för socialvård här.
Ärendehantering via Suomi.fi meddelanden för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovård
Valvira kan skicka kompletteringsbegäran, intyg och beslut som meddelanden via Suomi.fi om du har tagit servicen i bruk. Via Suomi.fi meddelanden kan man endast sköta anhängiga ansökningsärenden.
Om du inte ännu har tagit Suomi.fi meddelanden i bruk kan du göra det på suomi.fi eller ladda ner Suomi.fi mobilapplikation.
Elektronisk ärendehantering för privata producenter av social- och hälsovårdstjänster
I elektronisk ärendehantering för privata producenter av social- och hälsovårdstjänster kan man ansöka om nytt tillstånd att producera privata social- och hälsovårdstjänster, ansöka om ändring av tillståndet i samband med ändringar i tjänsteproduktionen, göra en anmälan som hänför sig till tillståndet, göra anmälan till regionförvaltningsverket om självständig yrkesutövning inom hälso- och sjukvården och enkelt följa behandlingen av sin ansökan eller anmälan.
E-tjänsten är avsedd för alla serviceproducenter med tillstånd antingen av Valvira eller av regionförvaltningsverket.
Elektroniskt klagomål om socialvård
Klagomål som gäller socialvården kan anföras till Valvira via den elektroniska ärendehanteringen. Användningen förutsätter inloggning som kan ske med bankkoder eller mobilcertifikat. I det elektroniska klagomålet vägleds klaganden vägleds klaganden med hjälp av frågor, och svaren ger den information som behövs för att klagomålet ska kunna behandlas. På det sättet kan ditt klagomål också behandlas snabbare. Beroende på vad ditt ärende gäller behandlas klagomålet av antingen Valvira eller regionförvaltningsverket. När klagomålet gäller ett vittsyftande eller principiellt viktigt ärende undersöks det i regel av Valvira. Vid behov överför Valvira klagomålet till regionförvaltningsverket för behandling.
Elektroniskt klagomål om hälso- och sjukvård
Via hälso- och sjukvårdens elektroniska ärendehantering kan klagomål anföras om man misstänker att ett felaktigt förfarande i vården har lett till att en anhörig eller närstående avlidit eller fått svår bestående skada.
Om det är fråga om ett vittsyftande eller principiellt ärende inom socialvården (till exempel äldreomsorg, barnskydd eller handikappomsorg) välj klagomålsblankett om socialvården via elektronisk ärendehantering.
Klagomål om sin egen vård eller annat ärende om social- och hälsovården anförs till regionförvaltningsverket i det egna området. Vid behov överför Valvira klagomålet till regionförvaltningsverket för behandling.
Privat småbarnspedagogisk service: granskning av registeruppgifter
Registeruppgifterna för den privata småbarnspedagogiken finns tillgängliga att ta del av i e-tjänsten. Endast privata serviceproducenter av småbarnspedagogik har möjlighet att granska registeruppgifterna via e-tjänsten.
Elektronisk ärendehantering för yrkesutbildade personer inom socialvården
Valviras e-tjänster, social- och hälsovården
- För privatpersoner: yrkesrättigheter, anmälan om självständig yrkesutövning samt klagomål som gäller social- och hälsovården
- För företag: tillstånds- och anmälningsärenden för privata producenter av social- och hälsovårdstjänster
Om du har problem med ditt företags-ID, se instruktionerna för att lägga till behörigheter.
Årsrapporter skickas via Valveris tjänst för verksamhetsberättelser.
Kontakt
Ansökningsärenden av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården:
I första hand per e-post till adressen terhikki(at)valvira.fi
Yrkesrättighetsenheten har telefontid må-ti och to-fre kl. 10.00-11.00, telefon 0295 209 550.
Ansökningsärenden av yrkesutbildade personer inom socialvården:
I första hand per e-post till adressen suosikki(at)valvira.fi
Yrkesrättighetsenheten har telefontid må-ti och to-fre kl. 10.00-11.00, telefon 0295 209 550.
Elektronisk ärendehantering för privata producenter inom socialvården
Elektronisk ärendehantering för privata producenter inom hälsovården
Elektroniskt klagomål om socialvård
Elektroniskt klagomål om hälso- och socialvård
Elektronisk ärendehantering inom alkoholnäringen:
alkoholi(at)valvira.fi
Vid en störningssituation, gör så här (valvira.fi)