
Snabblänkar
Anmärkning eller klagomål inom socialvården
Anmärkning eller klagomål inom socialvården del 1
Om du är missnöjd med service inom socialvården:
- Behandla ärendet vid den verksamhetsenhet inom socialvården som gav servicen
- Framställ en skriftlig anmärkning till verksamhetsenheten inom socialvården
- Anför ett klagomål hos regionförvaltningsverket
Anmärkning eller klagomål
1. Behandla ärendet vid den verksamhetsenhet inom socialvården som gav servicen
Det primära sättet att reda ut ett problem som uppstått i servicen är en diskussion vid den verksamhetsenhet som gett servicen. Diskutera med personen i fråga eller hens chef. På så sätt kan saker och ting snabbt redas ut.
Du kan också kontakta socialombudsmannen om du behöver hjälp och råd vid hanteringen av ärendet.
Om en diskussion inte hjälper kan du framställa en skriftlig anmärkning till verksamhetsenheten inom socialvården.
2. Framställ en anmärkning
Skriv en i möjligaste mån tydlig beskrivning av det du vill framställa en anmärkning om. Berätta så detaljerat som möjligt när och var händelsen inträffade. Berätta tydligt vad du är missnöjd med i den service inom socialvården du har fått. Beskriv tydligt förfarandet och tidpunkten.
Skicka anmärkningen till verksamhetsenheten eller den ledande tjänsteinnehavaren inom socialvården. Hen måste registrera och behandla anmärkningen och svara dig skriftligt.
Om du inte är nöjd med svaret, kan du anföra ett klagomål hos regionförvaltningsverket.
Om den klient som fått servicen på grund av sjukdom eller nedsatt psykisk funktionsförmåga eller av någon annan motsvarande orsak inte kan framställa anmärkning själv, eller om klienten är död, kan anmärkningen framställas av klientens lagliga företrädare, en anhörig eller någon annan närstående.
3. Anför ett klagomål hos regionförvaltningsverket (i särskilda fall hos Valvira)
Nästan alla klagomål som gäller socialvården hör till regionförvaltningsverken. Anvisningar för anförande av klagomål hos regionförvaltningsverket finns på webbsidan för tillsyn och klagomål (avi.fi).
Valvira behandlar endast sådana klagomål som gäller socialvårdstjänster som tillhandahålls inom två eller flera regionförvaltningsverks områden. Också vittsyftande och principiellt viktiga ärenden behandlas av Valvira. Med detta avses i allmänhet ärenden där riktlinjer för första gången dras upp eller som gäller hela Finland. Du kan anföra klagomål i den elektroniska ärendehanteringen för socialvården (valvira.fi), med en blankett för klagomål (valvira.fi, pdf) eller fritt formulerat. Om Valvira är tvungen att överföra klagomålet till ett regionförvaltningsverk, fördröjer det behandlingen av klagomålet avsevärt. Elektronisk ärendehantering är det snabbaste sättet att inleda behandlingen av ett klagomål, men du kan också skicka klagomålet till Valviras registratorskontor per post (på blankett eller fritt formulerat).
Anmärkning eller klagomål inom socialvården Frågor och svar
-
För att behandla elektroniska klagomål behöver vi följande uppgifter:
- uppgifter om den klagande
- uppgifter om klienten
- föremål för klagomålet: verksamhetsställe, myndighet och/eller yrkesutbildad person
- tiden för händelsen
- beskrivning av händelseförloppet som klagomålet gäller
- behandling av ärendet hos eventuella andra instanser
Användning av den elektroniska ärendehanteringen förutsätter inloggning med bankkoder eller mobilcertifikat.
-
Om Valvira eller regionförvaltningsverket konstaterar att fel eller oegentligheter har inträffat i en tjänst inom socialvården, vidtar Valvira eller regionförvaltningsverket som tillsynsmyndighet de åtgärder som den anser att klagomålet ger upphov till. Om tillsynsmyndigheten anser att klagomålet inte föranleder åtgärder meddelas detta till den som anfört klagomålet.
-
Du kan inte få en finansiell ersättning till följd av klagomålet.
-
Vanligen behandlar tillsynsmyndigheterna inte ärenden som är över två år gamla.
-
Genom att skicka ditt klagomål direkt till rätt myndighet påskyndar du behandlingen av ärendet. Varje år överför Valvira cirka tusen klagomål till regionförvaltningsverk, vilket avsevärt fördröjer behandlingen av dem.
Valviras e-tjänster
Valviras e-tjänster, social- och hälsovården
- För privatpersoner: yrkesrättigheter, anmälan om självständig yrkesutövning samt klagomål som gäller social- och hälsovården
- För företag: tillstånds- och anmälningsärenden för privata producenter av social- och hälsovårdstjänster
Om du har problem med ditt företags-ID, se instruktionerna för att lägga till behörigheter.
Årsrapporter skickas via Valveris tjänst för verksamhetsberättelser.
Kontakt
Elina Uusitalo
överinspektör
tfn 0295 209 334
fornamn.efternamn[at]valvira.fi
Marjut Eskelinen
överinspektör
tfn 0295 209 348
fornamn.efternamn[at]valvira.fi
Irene Keskihannu
jurist
tfn 0295 209 346
fornamn.efternamn[at][valvira.fi
Elektroniskt klagomål om socialvård
Innehållsfrågor
Elina Uusitalo
Överinspektör
tfn 0295 209 334
Tekniskt stöd
Paula Tuunainen
Avdelningssekreterare
tfn 0295 209 384