
Valt ämne: Hälso- och sjukvård
Behandling av ärenden och påföljder
Behandling av ärenden och påföljder
Tillsynsärenden som gäller verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården kan inledas på flera olika sätt. Ett ärende kan tas upp för behandling till exempel till följd av:
- ett klagomål
- andra kontakter till Valvira
- Valviras eget initiativ
- misstankar eller information om otillbörlig verksamhet som behandlats i medierna
- uppgifter som mottagits eller begärts av andra myndigheter (till exempel statistik om utfallet av vårdgarantin)
Regionförvaltningsverken övervakar verksamhetsenheterna inom hälso- och sjukvården inom sina respektive områden till exempel i tillsynsärenden som inletts till följd av klagomål. De gör också inspektionsbesök till verksamhetsenheterna. Valviras uppgift är att samordna regionförvaltningsverkens tillstånds-, styrnings- och beslutspraxis.
Inom organisationstillsynen kan Valvira (och regionförvaltningsverken):
- utreda ärendet
- Valvira har rätt att få de upplysningar som verket behöver för att fullgöra sina uppgifter
- Valvira har rätt att göra inspektionsbesök till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården
- ge informationsstyrning
- ge administrativ styrning: uttryckande av åsikt, fästande av uppmärksamhet (påpekande) eller anmärkning
- meddela föreskrifter om att verksamheten ska rättas till inom en angiven tidsfrist
- förena föreskrifter med vite
- förbjuda eller avbryta verksamheten eller en del av den
uppdaterad
22.9.2022