
Tillsyn över hälso- och sjukvården
Tillsyn över hälso- och sjukvården
Valvira utövar tillsyn över yrkesutbildade personer och verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården, både inom den offentliga och inom den privata sektorn.
Tillsynen kan vara antingen planenlig eller reaktiv. Den planenliga tillsynen bedrivs i enlighet med tillsynsprogram och -planer som Valvira och regionförvaltningsverken tillsammans har utarbetat. Den planenliga tillsynen baserar sig på en lagstadgad datainsamling eller i vissa fall på Valviras egna utredningar. Exempel på planenlig tillsyn är tillsynen över vårdgarantin.
Reaktiv tillsyn inleds ofta på basis av klagomål eller anmälningar som mottagits av Valvira. Valvira kan även inleda tillsynsåtgärder på eget initiativ, till exempel utgående från information som förekommit i offentligheten.
Valvira övervakar på riksnivå
Valvira övervakar verksamheten inom hälso- och sjukvården på riksnivå och regionförvaltningsverken övervakar verksamheten inom sina egna verksamhetsområden. Mer information om arbetsfördelningen mellan Valvira och regionförvaltningsverken finns till exempel på webbsidan Missnöje med vården.
Se även
Riksomfattande tillsynsprogrammet för social- och hälsovården 2020-2023 (valvira.fi)
Missnöje med vården (valvira.fi)
Kontakt
Tillsyn över hälso- och sjukvården tfn. 0295 209 444, telefontiden på vardagar kl. 9-11.