
Snabblänkar
Plan för egenkontroll
Plan för egenkontroll
Egenkontroll är ett dagligt redskap i arbetet med att utveckla och säkra kvaliteten inom hälso- och sjukvården. Serviceproducenten förutsätts ha den kompetens, kunskap och erfarenhet som krävs för att bedöma hurdan intern styrning och kontroll det krävs för att säkra verksamhetens kvalitet och lagstadgade krav. Ju mer mångsidig och riskfylld verksamhet serviceproducenten har, desto mer omfattande och detaljerad ska egenkontrollplanen vara.
En privat serviceproducent inom hälso- och sjukvården bör ha ett fungerande kvalitetssystem med anvisningar för kritiska funktioner och förfaringssätt med tanke på patientsäkerheten.
När en serviceproducent har verksamhet vid två eller flera enheter, bör dess ansvariga föreståndare för hälso- och sjukvården sammanställa en skriftlig egenkontrollplan som omfattar alla de enskilda verksamhetsenheterna. Syftet är att säkra att tjänsterna håller hög kvalitet. I planen fastställs bland annat företagets förfaringssätt och uppföljning av att de tillämpas. Skyldighet att sammanställa en egenkontrollplan gäller serviceproducenter med verksamhet inom såväl ett som flera regionförvaltningsområden.
Valviras föreskrift från juli 2012 fastställer vad egenkontrollplanen ska innehålla och hur den ska sammanställas. Enligt föreskriften ska nya serviceproducenter, som idkar tillståndspliktig verksamhet, göra upp en plan för egenkontroll innan verksamheten inleds. Egenkontrollplanen ska lämnas till tillsynsmyndigheten senast i samband med startanmälan om verksamheten.
En serviceproducent som redan har inlett sin verksamhet ska utarbeta en plan för egenkontroll senast den 31 maj 2013. Egenkontrollplanen behöver inte lämnas in till regionförvaltningsverket eller Valvira, utan tillsyns- och övervakningsmyndigheterna kan vid behov be att få egenkontrollplanen.