
Snabblänkar
Missnöje med vård: anmärkning eller klagomål inom hälso- och sjukvården
Om du är missnöjd med din eller din närståendes vård
Om du är missnöjd med din eller din närståendes vård:
- Behandla ärendet vid vårdenheten
- Gör en skriftlig anmärkning till vårdenheten
- Anför ett klagomål hos regionförvaltningsverket (eller om personen dött eller invalidiserats gravt och bestående, till Valvira).
Om du är missnöjd med din eller din närståendes vård 2
1. Behandla ärendet vid vårdenheten
Det primära sättet att reda ut oklarheter kring vård är att diskutera dem vid vårdenheten. Du kan diskutera dem med den vårdgivande personen eller dennes chef. På så sätt kan saker och ting snabbt redas ut.
Om du behöver råd eller hjälp för att behandla ärendet, kan du också kontakta patientombudsmannen. (Mer information om att kontakta patientombudsmannen och patientombudsmannens arbetsbeskrivning, valvira.fi)
Om det inte hjälper att diskutera är det följande alternativet att lämna en skriftlig anmärkning till vårdenheten.
2. Gör en skriftlig anmärkning
Skriv en i möjligaste mån tydlig beskrivning av det du vill göra en anmärkning om. Berätta så detaljerat som möjligt när och var händelsen inträffade. Du kan formulera anmärkningen fritt eller använda vårdenhetens blankett som vanligen finns på vårdenhetens webbplats.
Skicka anmärkningen till den ansvariga föreståndaren för hälso- och sjukvården vid vårdenheten. Hen ska utreda ärendet och svara dig skriftligen. Svaret lämnas inom cirka en månad.
Om du inte är nöjd med svaret, kan du anföra ett klagomål hos regionförvaltningsverket.
3. Anför ett klagomål hos regionförvaltningsverket (i särskilda fall hos Valvira)
Merparten av de klagomål som gäller vård omfattas av regionförvaltningsverkens behörighet. Anvisningar för anförande av klagomål hos regionförvaltningsverket finns på webbsidan för tillsyn och klagomål (avi.fi).
Du ska anföra klagomål hos Valvira endast om du misstänker att felbehandling lett till döden eller till grav bestående invaliditet för en patient. Du kan anföra klagomål i den elektroniska ärendehanteringen för hälso- och sjukvård (valvira.fi), med en blankett för klagomål (valvira.fi, pdf) eller fritt formulerat. Om Valvira är tvungen att överföra klagomålet till ett regionförvaltningsverk, fördröjer det behandlingen av klagomålet avsevärt.
Hur anför jag ett elektroniskt klagomål hos Valvira?
-
För att behandla elektroniska klagomål behöver vi följande uppgifter:
- uppgifter om den klagande
- uppgifter om patienten
- föremål för klagomålet: verksamhetsenheten eller vårdenheten
- tidpunkten eller tidsintervallen
- beskrivning av händelseförloppet som klagomålet gäller
- uppgifter om eventuella tidigare anförda anmärkningar eller klagomål
- behandling av ärendet av eventuella andra myndigheter
Användning av den elektroniska ärendehanteringen förutsätter inloggning med bankkoder eller mobilcertifikat.
-
Om Valvira eller regionförvaltningsverket konstaterar att fel eller osakligheter inträffat i vården, kan de ge administrativ styrning till den yrkesutbildade personen inom hälso- och sjukvården eller den som ansvarar för verksamheten. Syftet med styrningen är att handleda den yrkesutbildade personen eller verksamhetsstället att framöver förfara på ett annat sätt. Om du vill kan du läsa mer om tillsynspåföljder (valvira.fi).
-
Valvira eller regionförvaltningsverket kan inte på basis av klagomål ändra eller upphäva en läkares diagnos eller vårdbeslut och inte heller avgöranden från domstolar eller andra myndigheter meddelat.
Du kan inte få en finansiell ersättning till följd av klagomålet. Det kan du ansöka om hos Patientförsäkringscentralen (pvk.fi).
-
Vår avsikt är att behandla klagomål inom ett år från att de inkommit. -
Vanligen behandlar tillsynsmyndigheterna inte ärenden som är över två år gamla.
-
Genom att skicka ditt klagomål direkt till rätt myndighet påskyndar du behandlingen av klagomålsärenden för dig och andra. Varje år överför Valvira cirka tusen klagomål till regionförvaltningsverk, vilket avsevärt fördröjer behandlingen av dem.
Om du vill göra en anmärkning eller anföra ett klagomål om socialvård
Valviras e-tjänster
Valviras e-tjänster
- För privatpersoner: yrkesrättigheter, anmälan om självständig yrkesutövning samt klagomål som gäller social- och hälsovården
- För företag: tillstånds- och anmälningsärenden för privata producenter av social- och hälsovårdstjänster
Om du har problem med ditt företags-ID, se instruktionerna för att lägga till behörigheter.
Årsrapporter skickas via Valveris tjänst för verksamhetsberättelser.
Blanketter
Klagomål över hälso- och sjukvården anförs till Valvira via elektronisk ärendehantering, med blanketten för hälsovårdsklagan (pdf-format) eller fritt formulerat.
Kontakt
Tillsyn över hälso- och sjukvården tfn 0295 209 444, telefontid på vardagar kl. 9-11.
Regionförvaltningsverkets kontaktuppgifter (avi.fi)
Vid frågor gällande innehållet i klagomål om hälso- och sjukvården och elektronisk ärendehantering:
Tillsyn över hälso- och sjukvården tfn 0295 209 444, telefontid på vardagar kl. 9-11.
Teknisk support och stöd för e-tjänsten Anna-Mari Lappalainen tfn. 0295 209 375