
Snabblänkar
Prissättning av och prisinformation om alkoholdrycker
Prissättning av och prisinformation om alkoholdrycker
I alkohollagen anges ingen övre eller nedre gräns för prissättningen av alkoholdrycker, men lagen förbjuder mängdrabatt på alkoholdrycker. Endast på detaljförsäljningsställen är det enligt lagen tillåtet att utannonsera kortvariga priserbjudanden för alkoholdrycker.
Förbud mot mängdrabatter
Det är förbjudet att i detaljhandeln och vid servering erbjuda två eller flera förpackningar eller portioner alkoholdryck till ett nedsatt totalpris på så sätt att enhetspriset är högre på nyttigheter som inköps separat än om de köps som ett flerpack där en lika stor flaska av samma alkoholdryck ingår. Bestämmelsen gäller inte situationer där samma alkoholdryck säljs i enskilda förpackningar av annan storlek.
Annonsering av kortvariga priserbjudanden
Det är förbjudet att utanför detaljförsäljningsställen utannonsera priserbjudanden gällande en förpackning eller portion alkoholdryck för en kortare tid än två månader.
Om en alkoholdryck säljs till nedsatt pris kan priset utannonseras utanför försäljningsstället endast i det fall att det nedsatta priset är i kraft minst två månader utan avbrott under hela den tid som försäljningsstället har öppet. För att det inte ska uppstå oklarhet om hur länge priset på en alkoholdryck som nämns i en annons är i kraft bör tiden för erbjudandet nämnas i marknadsföringen.
Priserbjudanden för alkoholdrycker som är i kraft kortare tid än två månader får inte vara synlig från försäljningsställets utsida. Priserna får inte heller utannonseras t.ex. i tidningar, på detaljförsäljningsställets webbplats eller Facebooksidor eller i utskick till stamkunderna.
Serveringsställen kan även utanför serveringsstället utannonsera kortvariga priserbjudanden som gäller svaga alkoholdrycker, till exempel på en reklamskylt i fönstret, på dörren eller i den omedelbara närheten av platsen (t.ex. på en A-ställning). Likaså kan serveringsställen utannonsera sådana priserbjudanden på sina webbplatser eller i tidningar.
Priserbjudanden får annonseras på ett detaljhandelsställe
Eftersom prissättningen av alkoholdrycker i sig är fri är priserbjudanden och andra motsvarande erbjudanden tillåtna även i detaljhandeln. De får dock utannonseras endast inne på detaljförsäljningsstället, om erbjudandet gäller kortare tid än två månader. Utannonsering på en webbplats som administreras av tillståndsinnehavaren eller i sociala medier betraktas inte som reklam på verksamhetsstället.
Förbud mot gottgörelse för pris på en alkoholdryck
Det är förbjudet att i detaljhandeln och vid servering erbjuda och betala sådan gottgörelse för priset på en alkoholdryck som räknas ut utifrån de alkoholdrycker eller andra konsumtionsnyttigheter och tjänster som köpts. I samband med förmånsprogram som fungerar i Finland är det också förbjudet att betala inköpsgottgörelser för alkoholinköp som gjorts utomlands.
Förmåner som uppkommer genom användning av kreditkort hindras inte av bestämmelsen i det fall att kreditkortet har utställts av ett kreditinstitut och kreditinstitutet inte i nämnvärd grad bedriver egen serverings- eller detaljhandelsverksamhet.
Förbudet mot gottgörelse hindrar inte att en alkoholdryck som stamkundsförmån erbjuds till ett förmånligare pris.
Anvisningar
Författningar
Kontakt
Regional tillsyn av alkoholreklam
Regionförvaltningsverken (avi.fi)
Styrning av regionalförvaltningsverken och tillsyn av riksomfattande reklam
E-post: alkoholi(at)valvira.fi
Vasara Marianna
överinspektör
tel. 0295 209 622
förnamn.efternamn@valvira.fi
Ritari Anne
jurist
tel. 0295 209 413
förnamn.efternamn@valvira.fi
Hallberg Johanna
inspektör
tel. 0295 209 427
förnamn.efternamn@valvira.fi