
Snabblänkar
Marknadsföring av starka alkoholdrycker
Marknadsföring av starka alkohol
Reklam, indirekt reklam och annan säljfrämjande verksamhet som gäller starka alkoholdrycker med en alkoholhalt på över 22 volymprocent är förbjuden enligt lag. Denna verksamhet är tillåten endast i vissa separat angivna undantagsfall:
- reklam på serveringsställen, tillverkningsställen och detaljhandelsställen för starka alkoholdrycker
- en säljare av alkoholdrycker (inklusive servering) kan publicera sin produktförteckning eller prislista
- reklam som riktar sig till dem som deltar i försäljningen av alkoholdrycker
- reklam i utländska publikationer.
Förbudet mot marknadsföring av starka alkoholdrycker innebär att prislistor och produktförteckningar som är avsedda för kunder att tas med samt även prislistor och produktförteckningar som lagts ut på datanät ska presentera samtliga alkoholdrycker som finns till salu (både svaga och starka) på ett diskret och sinsemellan enhetligt sätt. Detta innebär att ingen enskild dryck får framhävas med hjälp av fonter, färger eller till exempel layout.
Prislistan kan presentera sakliga produktfakta om alkoholdrycker, såsom alkoholdryckens namn, tillverkarens namn, förpackningsstorlek och pris samt namnet på tillverkningslandet eller annat område som beskriver dryckens ursprung. Dessutom är det möjligt att på prislisten ha en diskret bild av alkoholdryckesflaskan eller förpackningen. En bild av produkten eller dess detaljhandelsförpackning kan endast anges som en produktuppgift i anslutning till andra produktfakta.
Prislistan kan också innehålla sådana rent informativa beskrivningar av produktgrupper för alkoholdrycker som inte innehåller reklamartade element. Med beskrivning av produktgrupp avses till exempel tillverkningsämnen och tillverkningsmetoder, smakegenskaper samt hänvisningar till användningssätt för alkoholgrupper som ingår i en viss produktgrupp. Även dessa beskrivningar av produktgrupper ska opartiskt ges om samtliga grupper av alkoholdrycker.
Marknadsföring är ett vidsträckt begrepp
Med marknadsföring avses reklam, indirekt reklam och annan verksamhet för att främja försäljningen.
Marknadsföring innefattar traditionell mediereklam, men också annan kommersiell information som riktar sig till konsumenterna. Det är till exempel förbjudet att dela ut reklambroschyrer som är försedda med kännetecken för starka alkoholdrycker.
Även indirekt reklam för starka alkoholdrycker är förbjuden. En etablerad symbol för en stark alkoholdryck får inte användas i reklam för någon annan produkt eller tjänst vare sig som sådan eller i förändrat, men ändå igenkännbart skick. Reklam för en annan produkt får inte heller ge associationer till en viss stark alkoholdryck. En sådan association kan uppkomma till exempel via bilder eller emblemfärger som sammankopplas med drycken.
Anvisningar
Författningar
Kontakt
Regional tillsyn av alkoholreklam
Regionförvaltningsverken (avi.fi)
Styrning av regionalförvaltningsverken och tillsyn av riksomfattande reklam
E-post: alkoholi(at)valvira.fi
Vasara Marianna
överinspektör
tel. 0295 209 622
förnamn.efternamn@valvira.fi
Ritari Anne
jurist
tel. 0295 209 413
förnamn.efternamn@valvira.fi
Hallberg Johanna
inspektör
tel. 0295 209 427
förnamn.efternamn@valvira.fi