
Marknadsföring
Marknadsföringen av alkohol har begränsats i lagstiftningen i syfte att reducera olägenheter som härrör från alkohol.
Lagen förbjuder marknadsföring av starka alkoholdrycker
Reklam, indirekt reklam och annan säljfrämjande verksamhet som gäller starka alkoholdrycker med en alkoholhalt på över 22 volymprocent är förbjuden enligt alkohollagen. Det är tillåtet endast i vissa separat angivna undantagsfall, såsom på serverings- och detaljförsäljningsställen för starka alkoholdrycker.samt i tryck och i prislistor som publiceras på webbplatser.
Reklam för svaga alkoholdrycker är tillåten med vissa begränsningar
Reklam, indirekt reklam och annan säljfrämjande verksamhet som gäller svaga alkoholdrycker med en alkoholhalt på högst 22 volymprocent är i regel tillåten, men i alkohollagen fastställs ett flertal begränsningar för olika former av reklam. Reklam får till exempel inte publiceras på allmän plats och den får inte riktas till minderåriga eller strida mot god sed.
Regionförvaltningsverken sköter den regionala och Valvira den nationella tillsynen
Övervakningen av marknadsföring av alkoholdrycker är i främsta rummet en skyldighet för varje regionförvaltningsverk i dess verksamhetsområde.
Valvira övervakar marknadsföring som bedrivs i fler än ett regionförvaltningsverks område, dvs. all riksomfattande marknadsföring av alkoholdrycker.
Bestämmelser som ändrats i och med totalreformen av alkohollagen
Alkoholdrycker som säljs inom dagligvaruhandeln får innehålla högst 5,5 volymprocent etylalkohol. Förutom produkter som framställts genom jäsning kan dryckerna också innefatta dryckesblandningar som innehåller starka alkoholdrycker.
Tillverkare och partiförsäljare av starka alkoholdrycker samt restauranger som serverar sådana får presentera sina produkter till exempel på prislistor som publiceras på nätet. Samma bestämmelser om reklamförbud och prislistor på nätet gäller även för reklam och prislistor avsedda för exportmarknaden hos företag som etablerat sig i Finland.
Serveringsställen kan i fortsättningen utannonsera kortvariga priserbjudanden på svaga alkoholdrycker även utanför serveringsstället.
Valvira har publicerat en anvisning om alkoholreklam. Anvisningen gäller tillämpning av marknadsföringsbestämmelserna i alkohollagen och där presenteras även tillsynsmyndigheternas avgörandepraxis till dags dato.
Anvisningar
- Anvisning om marknadsföring av alkohol PDF, 705 kt (20.2.2018)
Författningar
- Alkohollag (1102/2017) Finlex
Kontakt
Regional tillsyn av alkoholreklam
Styrning av regionalförvaltningsverken och tillsyn av riksomfattande reklam
E-post: alkoholi(at)valvira.fi
Vasara MariannaÖverinspektör
tel. 0295 209 622
förnamn.efternamn@valvira.fi
Ritari Anne
Jurist
tel. 0295 209 413
förnamn.efternamn@valvira.fi
Väkinen Iina
Inspektör
tel. 0295 209 657
förnamn.efternamn@valvira.fi