
Valviran palvelulupaus
Valviran palvelulupaus Pääsisältö
Valvira valvoo valtakunnallisesti jokaisen oikeutta hyvinvointiin, laadukkaisiin palveluihin ja turvallisiin elinoloihin. Toimintamme pohjaa strategiamme ohella STM:n uudistuneeseen strategiaan ja edistää osaltaan yhteiskunnan kokonaiskestävyyttä.
Valvira tuottaa sosiaali- ja terveysalan lupa-, ohjaus- ja neuvontapalveluita ja valvoo laajasti sosiaali- ja terveysalan toimintaa. Valviran kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille sekä muille viranomaisille tuottamat palvelut on kuvattu Suomi.fissä, mistä löytyvät myös Valviran asiointilomakkeet. Asiointilomakkeet on koottu myös Valviran verkkosivuille. Julkaisemme tietoa keskimääräisistä käsittelyajoistamme verkkosivuillamme, kunkin aihealueen yhteydessä.
Valviran palvelulupaus on:
1. Laajennamme sähköisiä palvelujamme ja helpotamme asiointia kanssamme
Laajennamme sähköisiä asiointipalvelujamme ottaen huomioon valtionhallinnon kehityslinjat (mm. Kansallinen palveluarkkitehtuuri, KaPa, Suomi.fi). Jatkamme rekisteriemme kehittämistä ja tarjoamme tietoamme myös avoimena datana yhteiskunnan eri toimijoiden käyttöön. Palvelukanavamme ovat helppokäyttöisiä. Viestintämme on ennakoivaa ja monikanavaista. Ohjauksella ja neuvonnalla varmistamme sen, että asiakas saa tarvitsemansa viranomaispalvelut oikealta taholta.
2. Kehitämme toimintaamme asiakaslähtöisesti
Jatkamme toimintamme asiakaslähtöistä kehittämistä. Vahvistamme edelleen potilaiden ja asiakkaiden äänen kuulemista esimerkiksi keräämällä palautetta ohjaus-, arviointi- ja tarkastuskäynneistämme ja järjestämistämme erilaisista valtakunnallisista ja alueellisista tilaisuuksista ja omavalvontatyöpajoista. Poistamme osaltamme toiminnan esteitä ja tarkastelemme jatkuvasti ohjeistustemme tarpeellisuutta. Tuemme toiminnassamme palvelutuotannon monimuotoisuutta ja käytämme yksityistä palvelutuotantoa koskevassa lupahallinnossamme kokonaisvaltaista, tapauskohtaista harkintaa. Edistämme ja tuemme omavalvonnan kehittämistä ja varmistamme sen toimeenpanoa. Suunnitelmallisessa valvonnassamme painotamme ennakoivia toimenpiteitä ja vuorovaikutteisuutta.
3. Hoidamme potilas-, asiakas- ja elinympäristön turvallisuutta vakavimmin uhkaavat asiat aina ensin
Priorisoimme kaikkea lupa- ja valvontatoimintaamme sekä niihin liittyvää ohjaustamme potilas-, asiakas- ja elinympäristön turvallisuuskriteerien perusteella. Hoidamme potilas-, asiakas- ja elinympäristön turvallisuutta vakavimmin uhkaavat asiat aina ensin. Riskinarviointi ulottuu kaikkeen toimintaamme. Kehitämme riskiarviointiamme aktiivisessa vuorovaikutuksessa eri sidosryhmiemme, myös potilas- ja asiakasjärjestöjen, kanssa.