
Pikalinkit
Sähköinen asiointi
Valviran sähköinen asiointi
Tältä sivulta löydät kootusti linkit Valviran sähköisen asioinnin palveluihin. Lisäksi löydät linkit palveluihin liittyvään ohjeistukseen sekä sähköisen asioinnin tärkeät yhteystiedot.
Suosittelemme käyttämään sähköiseen asiointiin tietokonetta ja päivitettyjä internet-selaimia Mozilla Firefox tai Google Chrome.
Sähköisen asioinnin yhteydessä sinulle luodaan asiointitili. Tili poistetaan automaattisesti, kun se on ollut kaksi (2) vuotta käyttämättä. Asiointitilin poistaminen ei vaikuta rekistereissä oleviin tietoihin kuten ammattioikeuksien rekisteritietoihin.
Ennen tilin poistoa asiakkaalle lähetetään automaattinen ilmoitus. Tilin käyttöä voi tällöin halutessaan jatkaa kirjautumalla tilille uudestaan esim. verkkopankin tunnisteella.
Jos asiointitililläsi on esimerkiksi päätöksiä tai rekisteröintitodistuksia, kannattaa ne ottaa talteen ennen tilin poistamista. Asiakirjat säilyvät ja ovat saatavilla Valvirassa. Asiointitilin voi tarvittaessa luoda myöhemmin uudestaan.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden sähköinen asiointi
Valvira ottaa vaiheittain käyttöön sähköisen asioinnin terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattioikeushakemuksille. Sähköinen asiointi on käytettävissä hakijoille, jotka ovat suorittaneet terveydenhuollon ammattihenkilön tutkintonsa suomalaisessa yliopistossa, ammattikorkeakoulussa tai ammatillisessa oppilaitoksessa ja tutkinnon suoritustiedot on merkitty korkeakoulujen valtakunnalliseen VIRTA-opintotietopalveluun ja ammatillisen tutkinnon osalta KOSKI-opintotietopalveluun. Asiointipalvelussa voi tilata myös EU-todistuksen tai rekisteriotteen. Tutustu hakuohjeisiin tästä.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöt voivat hakea sähköisessä asioinnissa ammattioikeutta (sosiaalityöntekijät, sosionomit, geronomit, kuntoutuksen ohjaajat ja lähihoitajat). Ulkomaiseen tutkintoon perustuvat ammattioikeushakemukset tulee tehdä paperisina. Tutustu sosiaalihuollon ammattioikeuden hakuohjeisiin tästä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden asiointi Suomi.fi-viesteillä
Valvira voi lähettää täydennyspyynnöt, todistukset ja päätökset Suomi.fi-viestinä, jos olet ottanut palvelun käyttöösi. Suomi.fi-viesteillä voidaan asioida vain vireillä olevissa hakemusasioissa.
Jos et vielä ole ottanut Suomi.fi-viestejä käyttöösi, saat palvelun osoitteesta suomi.fi tai lataamalla käyttöösi Suomi.fi-mobiilisovelluksen.
Yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien sähköinen asiointi
Yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien sähköisessä asioinnissa voi hakea uutta lupaa tuottaa yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, tehdä luvan muutosta koskevia hakemuksia, tehdä lupaan liittyviä ilmoituksia, tehdä aluehallintovirastolle ilmoituksen terveydenhuollon itsenäisestä ammatinharjoittamisesta ja seurata hakemuksen tai ilmoituksen käsittelyn tilannetta.
Asiointipalvelu on tarkoitettu sekä Valviran että aluehallintovirastojen luvalla toimiville palveluntuottajille.
Sosiaalihuollon sähköinen kantelu
Sosiaalihuollon kantelun voi tehdä Valviralle sähköisessä asioinnissa. Palvelun käyttö edellyttää kirjautumista, johon voit käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia. Sähköisessä kantelussa kysymykset ohjaavat riittävien tietojen antamiseen kantelun käsittelemiseksi. Näin myös kantelusi käsittely nopeutuu. Kantelun käsittelee asiasta riippuen joko Valvira tai aluehallintovirasto. Valvira tutkii kantelun pääasiassa silloin, kun kyseessä on laajakantoinen tai periaatteellisesti tärkeä asia. Valvira siirtää tarvittaessa kantelun käsiteltäväksi aluehallintovirastolle.
Terveydenhuollon sähköinen kantelu
Terveydenhuollon sähköisessä asioinnissa voi kannella, mikäli epäilee omaiselleen tai läheiselleen tapahtuneen hoitovirheen johtaneen hänen kuolemaansa tai vaikeaan pysyvään vammautumiseen.
Mikäli kyse on sosiaalihuoltoa koskevasta laajakantoisesta tai periaatteellisesta asiasta (esimerkiksi vanhustenhuolto, lastensuojelu tai vammaispalvelut), valitse sosiaalihuollon kantelulomake sähköisessä asioinnissa.
Omaa hoitoa tai muuta sosiaali- ja terveydenhuollon asiaa koskevat kantelut tehdään oman alueen aluehallintovirastolle (avi.fi). Valvira siirtää tarvittaessa kantelun käsiteltäväksi aluehallintovirastolle.
Asioi verkossa
Valviran sähköinen asiointi
Yksityishenkilöille: ammattioikeusasiat, itsenäisen ammatinharjoittamisen ilmoitukset sekä sosiaali- ja terveydenhuollon kantelut
Yrityksille: yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien lupa- ja ilmoitusasiat
Jos Y-tunnuksella asioinnissa on ongelmia, katso ohjeet valtuuksien lisäämiseen.
Toimintakertomukset toimitetaan Valveri-toimintakertomuspalvelun kautta.
Alkoholielinkeinon sähköinen asiointi
Alkoholielinkeinon sähköisessä asioinnissa voi tarkistaa asiakkaan osto-oikeuden, tehdä tuoteilmoituksen, hakea anniskelun jatkoaikalupaa, tehdä anniskelun puolivuosi-ilmoituksen tai toimittaa alkoholijuomien vähittäismyynnin vuosi-ilmoituksen
Alkoholielinkeinon sähköinen asiointi
Alkoholihallinnon sähköiset palvelut viranomaisille
Yhteyshenkilöt
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden hakemusasiat:
Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen terhikki(at)valvira.fi
Ammattioikeusryhmän puhelinajat ovat ma-ti ja to-pe klo 10.00–11.00, puhelin 0295 209 550.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden hakemusasiat:
Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen suosikki(at)valvira.fi
Ammattioikeusryhmän puhelinajat ovat ma-ti ja to-pe klo 10.00–11.00, puhelin 0295 209 550.
Yksityisten terveydenhuollon palveluntuottajien sähköisen asioinnin yhteystiedot
Yksityisten sosiaalihuollon palvelutuottajien sähköisen asioinnin yhteystiedot
Terveydenhuollon sähköinen kantelu, yhteystiedot
Sosiaalihuollon sähköinen kantelu, yhteystiedot
Alkoholielinkeinon sähköinen asiointi:
alkoholi(at)valvira.fi