
Alkoholielinkeinorekisteri Allu
Alkoholielinkeinorekisteri Allu pääsisältö
Valvira ja aluehallintovirastot ylläpitävät alkoholielinkeinorekisteri Allua, jonne tallennetaan tiedot alkoholielinkeinojen toimijoista, alkoholiluvista sekä alkoholituotteista, niiden valmistuksesta ja toimituksista. Allu uudistuu alkuvuodesta 2023.
Uudistuksen jälkeen voit tehdä Allun sähköisessä asioinnissa lupahakemuksen tai ilmoituksen, joka liittyy alkoholin anniskeluun, vähittäismyyntiin, valmistukseen, tukkumyyntiin, teolliseen käyttöön, maahantuontiin, maastavientiin tai ulkomaanliikenteen myyntiin. Hakemus tai ilmoitus ohjautuu automaattisesti oikealle aluehallintovirastolle tai Valviralle käsiteltäväksi.
Hanki lupahakemuksia ja ilmoituksia tekeville henkilöille Suomi.fi-valtuudet
Vain yrityksen nimenkirjoittajat voivat käyttää uuden alkoholielinkeinorekisterin sähköistä asiointia ilman valtuuksia. Nimenkirjoittajien täytyy siis antaa asiointivaltuudet henkilöille tai muille yrityksille, jotka tekevät heidän yrityksensä puolesta tuoteilmoituksia, raportoivat myyntitietoja tai hakevat lupia. Suomi.fi-sivustolta löydät ohjeet, miten nimenkirjoittaja antaa asiointivaltuuden henkilölle tai esimerkiksi tilitoimistolle.
Antaessasi valtuuksia, huomioi seuraavat asiat:
- Valitse valtuustyypiksi ”asiointivaltuus”.
- Valitse valtuuden osapuoleksi henkilö tai yritys, jolle haluat valtuuden antaa. Älä valitse Valviraa osapuoleksi.
- Valitse valtuusasiaksi ”Alkoholielinkeinon lupien hakeminen ja ilmoitusten tekeminen”, jos haluat antaa luvan tehdä yrityksen puolesta sekä alkoholilupien hakemista että tietojen raportointia. Valitse sen sijaan ”Alkoholielinkeinon viranomaisilmoitusten tekeminen”, jos haluat antaa oikeuden tehdä vain tietojen raportointia. Älä valitse muita valtuuksia, vaan jompikumpi näistä.
Aiemmasta uutisestamme löytyvät ohjeet, joiden avulla valtuuden tarvitseva henkilö voi pyytää valtuutta ja nimenkirjoittaja vain hyväksyy pyynnön. Valtuuden voi halutessaan hankkia myös tällä tavalla. Lisätietoa valtuuksien hakemisesta löydät Suomi.fi-verkkosivuilta. Ota myös Suomi.fi-viestit käyttöön, jotta saat sähköpostiisi ilmoituksen Alluun tulleista viesteistä. Ohjeet Suomi.fi-viestien käyttöönottoon löydät Suomi.fi-sivustolta.
Mikä muuttuu Allun uudistuksen myötä?
Tähän asti alkoholilupia on haettu paperi- tai pdf-lomakkeilla. Uudessa järjestelmässä voit hakea alkoholiluvat ja tehdä niihin liittyvät ilmoitukset sähköisessä asioinnissa paperilomakkeiden täyttämisen sijaan.
Nykyisin käytössä olevat sähköiset palvelut eli luparekisteri, anniskelun puolivuosi-ilmoitus, vähittäismyynnin vuosi-ilmoitus, toimitusilmoitus ja tuoteilmoitus jäävät pois käytöstä uuden järjestelmän käyttöönoton myötä. Jatkossa kaikki nämä palvelut löytyvät samasta paikasta, josta alkoholilupia haetaan. Myös nykyinen FTP-palvelin poistuu käytöstä uudistuksen yhteydessä ja sen korvaa REST-rajapinta.
Uudistukseen asti luparekisterin käyttö ja tuoteilmoitusten tekeminen vaativat käyttäjätunnuksen ja salasanan, jotka saatte osoitteesta alkoholiraportointi(at)valvira.fi. Uudistuksen myötä käyttäjätunnukset korvautuvat Suomi.fi-tunnistautumisella.
Varmistattehan ennen lupahakemuksen lähettämistä, että yrityksen tiedot ovat ajan tasalla patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) rekisterissä. Uuden Allun käyttöönoton jälkeen yrityksen vastuuhenkilöiden ja tosiasiallisten edunsaajien muutoksista ei tarvitse enää erikseen ilmoittaa Valviraan tai aluehallintovirastoon, vaan saamme tiedon PRH:sta.
Alkoholirekisterit lisätiedot
Tietojen luovutuspyyntö alkoholielinkeinorekisteristä (Allu) (doc)
Tietosuojaselosteet (valvira.fi)
Kirjautuminen rekisteriin
Katso myös
Alkoholi (valvira.fi)
Yhteyshenkilöt
Markku Paavilainen
ylitarkastaja
puh. 0295 209 251
Joona Leppälahti
järjestelmäasiantuntija
puh. 0295 209 373
alkoholi(at)valvira.fi