
Markkinointi
Markkinointi_pääsisältö
Tupakkatuotetta, tupakan vastiketta, tupakointivälinettä, tupakkajäljitelmää, sähkösavuketta tai nikotiininestettä ei saa markkinoida. Markkinoinnilla tarkoitetaan mainontaa, epäsuoraa mainontaa ja muuta myynninedistämistä sekä tupakkasponsorointia. Markkinoinnin luonteeseen kuuluu, että se on kaupallista viestintää, jonka tavoitteena tai suorana tai epäsuorana vaikutuksena on edistää kaupan olevan tuotteen myyntiä. Markkinointi on kiellettyä kaikissa mainosvälineissä. Markkinointikielto pitää sisällään myös kiellon kytkeä tupakkalaissa tarkoitettuja tuotteita muiden tuotteiden myyntiin tai luovutukseen taikka palvelujen antamiseen.
Epäsuora mainonta tarkoittaa tuotteen myynnin edistämistä muun hyödykkeen mainonnan yhteydessä siten, että muun hyödykkeen tunnuksena käytetään sellaisenaan tai tunnistettavasti muunnettuna tuotteelle vakiintunutta tunnusta tai että muutoin välittyy mielikuva tietystä tuotteesta.
Tupakkalaissa tarkoitettuna muuna myynninedistämisenä pidetään kaikkia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on aikaansaada tai edistää tupakkalaissa tarkoitettujen tuotteiden kulutusta ja kysyntää. Tällaisia toimenpiteitä voi olla muun muassa tuotteiden mainonnallinen esillepano. Markkinointikielto soveltuu myös tuotteiden ja niiden vähittäismyyntipakkausten merkintöihin.
Tupakkasponsorointi kattaa sellaisen julkiselle tai yksityiselle tapahtumalle, toiminnalle tai henkilölle annetun tuen, jonka tavoitteena taikka suorana tai epäsuorana vaikutuksena on tupakkatuotteen, tupakan vastikkeen, tupakointivälineen, tupakkajäljitelmän, sähkösavukkeen tai nikotiininesteen myynnin edistäminen.
Poikkeukset markkinointikiellosta
Markkinointikielto ei koske
- markkinointia julkaisussa, joka on painettu ja julkaistu EU:n ulkopuolella ja jota ei ole ensisijaisesti suunnattu EU:n markkinoille ja jonka pääasiallinen tarkoitus ei ole tupakkatuotteen, tupakan vastikkeen, tupakointivälineen, tupakkajäljitelmän, sähkösavukkeen tai nikotiininesteen markkinointi
- yksittäisten keräilykohteina pidettävien, muiden kuin uusien tupakointivälineiden markkinointia, jos tuotteiden tuotemerkit eivät näy markkinoinnissa
- tuotetietoa, jota tuotteen valmistaja tai maahantuoja antaa tuotteen myyntiin osallistuville (myyntiin osallistuvia ovat esimerkiksi sellaiset henkilöt, jotka päätyönään tekevät tupakkatuotteiden sisään ostamiseen kuuluvia tehtäviä). On kuitenkin huomioitava, että näillekään tahoille tuotetietoa ei saa esittää mainonnallisella tavalla, vaan annettavan tiedon olisi oltava neutraalia ja asianmukaista sekä sellaista, että myyntiin osallistuva saa tuotteesta ja sen ominaisuuksista kokonaisvaltaisen ja oikean tiedon.
Markkinointikiellon huomioiminen esillepanossa
Tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä ja niiden tavaramerkkejä ei saa pitää esillä tupakkatuotteiden, tupakan vastikkeiden, tupakointivälineiden, tupakkajäljitelmien, sähkösavukkeiden tai nikotiininesteiden vähittäismyynnissä.
Esilläpitokielto ei koske sellaisia tupakointivälineitä ja tupakkajäljitelmiä, joissa ei ole tupakkatuotteiden tavaramerkkejä. Tupakointivälineiden ja tupakkajäljitelmien esillepano ei kuitenkaan saa olla mainonnallista. Edellä mainittujen tuotteiden esillepano on osa kuluttajille kohdistuvaa myynninedistämistä, joten sitä voidaan arvioida tupakkalain markkinointia koskevien säännösten nojalla.
Tuotteiden sijoittelu ja esillepano on mainonnallista muun muassa seuraavissa tapauksissa:
- yksi tuote tai osa tuotteista erotetaan omaan hyllyynsä tai tuotteiden näkyvyyttä korostetaan jollain tavalla.
- tuotteet on aseteltu lastentuotteiden tai pääasiallisesti alle 18-vuotiaita kiinnostavien tuotteiden (makeiset, sarjakuvat yms.) välittömään läheisyyteen (harkinnassa huomioitava myyntipaikan koko)
- yksittäisen tuotteen hintaa korostetaan jollain tavalla.
- tuotteiden nimet tai muut tunnukset ovat esillä muualla kuin vähittäismyyntipakkauksissa.
- myyntipaikassa käytetään ilmoituksia, joissa on mainonnallisia iskulauseita.