
Usein kysyttyä yksityisen terveydenhuollon luvista
Usein kysyttyä
Lupahakemukset/ilmoitukset
-
Minne lähetän hakemukset ja ilmoitukset?
Kahden tai useamman aluehallintoviraston alueella toimivalle palvelujen tuottajalle luvan myöntää Valvira. Yhden aluehallintoviraston alueella toimivalle palvelujen tuottajalle luvan myöntää aluehallintovirasto.
Kaikki itsenäisen ammatinharjoittajan (IAH) aloitus-, muutos- ja lopetusilmoitukset toimitetaan päätoimialueen aluehallintovirastolle. Aluehallintovirastojen yhteystiedot löytyvät aluehallintoviraston verkkosivuilta (avi.fi).
Suosittelemme hakemusten ja ilmoitusten tekemiseen sähköistä asiointipalvelua (valvira.fi). Valviraan toimitettavat asiakirjat lähetetään kirjaamoon kirjaamo[at]valvira.fi (tai postitse Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, PL 43, 00521 Helsinki).
Ohjeesta yksityisen terveydenhuollon palvelujen tuottajalle löydät lisätietoa luvan hakemiseen liittyen (mm. terveydenhuollon palveluista vastaavan johtajan edellytyksistä, potilasasiamiehen tehtävistä ja lupahakemukselle tarvittavista liitteistä).
-
Saako Valvira tiedon palvelujen tuottajan tietojen (esim. osoitetiedot) muutoksista tai toiminnan loppumisesta maistraatista, Verohallinnolta tai Patentti- ja rekisterihallitukselta?
Maistraatti, Verohallinto tai Patentti- ja rekisterihallitus ei ilmoita palvelujen tuottajan toiminnassa tai tiedoissa tapahtuneista muutoksista Valviralle. Palvelujen tuottajan on tehtävä tiedoissaan tapahtuneista muutoksista tai toimipaikan/koko toiminnan lopettamisesta ilmoitus Valviralle.
-
Yrityksen Y-tunnus vaihtuu. Mitä se tarkoittaa lupahallinnossa?
Y-tunnuksen vaihtuessa palvelujen tuottajan on haettava uutta lupaa, koska luvat myönnetään Y-tunnuskohtaisesti.
-
Mitkä asiat vaikuttavat hakemuksen käsittelyaikaan?
Sähköinen asiointi nopeuttaa hakemuksen käsittelyä. Käsittelyaikaan vaikuttavat muun muassa hakemuksen laajuus (kuten toimipaikkojen lukumäärä), kuinka hyvin lomakkeilla kysytyt tiedot on täytetty ja onko kaikki tarvittavat asiakirjat toimitettu hakemuksen mukana.
-
Voiko terveydenhuollon palveluja tuottaa ns. kevytyrittäjänä?
Terveydenhuollon palveluja ei voimassa olevan lainsäädännön puitteissa ole mahdollista tuottaa laskutuspalvelun kautta ns. kevytyrittäjänä ilman lain edellyttämää lupaa tai ilmoitusta aluehallintovirastolle. Yksityisen terveydenhuollon palvelujen tuottaminen edellyttää joko lupaviranomaisen myöntämää lupaa taikka aluehallintovirastolle tehtävää ilmoitusta itsenäisenä ammatinharjoittajana toimimisesta. Lupa tulee olla sillä taholla, joka palveluita tuottaa. Työntekijän ei ole mahdollista saada lupaa, vaan työnantajalla (palveluja tuottavalla yrityksellä) tulee olla lupa terveydenhuollon palvelujen tuottamiseen.
Laskutuspalveluyrityksen ei ole mahdollista saada yksityisestä terveydenhuollosta annetun lain (152/1990) mukaista lupaa, sillä se ei itse tuota yksityisestä terveydenhuollosta annetun lain 2 §:ssä tarkoitettua terveydenhuollon palvelua. Näin ollen luvan myöntämisen edellytyksenä olevat, yksityisestä terveydenhuollosta annetun lain 2 luvun 3 §:n mukaiset toimintaedellytykset, eivät myöskään täyty.
Terveydenhuollon itsenäisenä ammatinharjoittajana toimiminen edellyttää y-tunnusta. Itsenäinen ammatinharjoittaja voi toki huolehtia laskutuksestaan haluamallaan tavalla, mutta se ei poista velvollisuutta tehdä ilmoitusta itsenäisenä ammatinharjoittajana toimimisesta aluehallintovirastolle.
Maksut
-
Mihin mennessä yksityisen terveydenhuollon toiminta/toimipaikka tulee lopettaa, jotta kyseiseltä vuodelta ei peritä vuosimaksua?
Toiminnan/toimipaikan lopettamisesta tulee ilmoittaa Valviraan lopettamisvuoden maaliskuun loppuun mennessä (31.3.), jolloin kyseiseltä vuodelta ei peritä vuosimaksua. Vuosimaksu on 500 € jokaiselta alkavalta viideltä toimipaikalta. Aluehallintoviraston luvalla toimivat tekevät ilmoituksen omaan aluehallintovirastoon.
-
Mitä maksuja uuden luvan hakemisesta aiheutuu?
Uusi yksityisen terveydenhuollon lupa Valvirasta maksaa 2200 €/1-5 toimipaikkaa, kun hakemus on jätetty sähköisen asiointipalvelun kautta. Paperihakemuksella/sähköpostilla toimitetulla hakemuksella uuden luvan hinta on 2640 €/1-5 toimipaikkaa. Tämän lisäksi peritään 500 € kultakin alkavalta viideltä toimipaikalta. Uuden luvan saaneelta palvelujen tuottajalta ei peritä vuosimaksua ensimmäisenä kalenterivuotena. Sairaalalle, kuntoutuslaitokselle ja muulle ympärivuorokautiselle toiminnalle on omat maksunsa. Kaikki maksut löydät Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (1370/2021) liitteestä (finlex.fi).
-
Mitä maksuja yleisimpien muutoslupien hakemisesta aiheutuu?
Hakemukset sähköisen asiointipalvelun kautta
- Uuden toimipaikan perustaminen palvelujen tuottajan omiin tiloihin 800 €/1-5 toimipaikkaa
- Uuden toimipaikan perustaminen toisen palvelujen tuottajan tiloihin 500 €/1-5 toimipaikkaa
- Palvelualan laajennus 400 €
- Vastaavan johtajan vaihtuminen 500 €
- Muu olennainen muutos (esim. tilojen olennainen muutos) 400 €
Paperihakemuksella/sähköpostilla toimitetulla hakemuksella
- Uuden toimipaikan perustaminen palvelujen tuottajan omiin tiloihin 960 €/1-5 toimipaikkaa
- Uuden toimipaikan perustaminen toisen palvelujen tuottajan tiloihin 600 €/1-5 toimipaikkaa
- Palvelualan laajennus 480 €
- Vastaavan johtajan vaihtuminen 500 €
- Muu olennainen muutos (esim. tilojen olennainen muutos) 480 €
Maksut perustuvat Sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen (1370/2021) (finlex.fi), joka on voimassa 31.12.2023 asti. Kaikki maksut löydät Valviran maksut-sivulta (valvira.fi).
-
Joudunko maksamaan, jos peruutan hakemuksen tai hakemuksesta tehdään kielteinen päätös?
Myös kielteisestä päätöksestä peritään asetuksessa tarkoitettu suoritemaksu. Kielteinen päätös voidaan tehdä, jos terveydenhuollon luvan saamisen edellytykset eivät täyty tai jos hakija ei toimita ajoissa tarvittavia selvityksiä ja täydennyksiä lupa-asian käsittelemiseksi. Hallintolain (434/2003) 31 §:n (finlex.fi) mukaan asianosaisen on myötävaikutettava vireille panemansa asian selvittämiseen.
Jos hakemus peruutetaan tai muutoin raukeaa ennen kuin asia on käsitelty loppuun, käsittelymaksu on puolet päätöksen maksusta.
Toimipaikat
-
Palvelujen tuottaja toimii toisen palvelujen tuottajan tiloissa, ja isäntäyhtiön toimipaikka muuttaa. Tuleeko isäntäyhtiön tiloissa toimivien muiden palvelujen tuottajien tehdä hakemus uudesta toimipaikasta?
Kyllä. Mukana muuttavilta palvelujen tuottajilta kuitenkin peritään uudesta toimipaikasta 250/300 € (norm. 500 €), jos mukana muuttavan palvelujen tuottajan muutosluvan hakemus on laitettu vireille kahden kuukauden kuluessa isäntäyhtiön uuden toimipaikan toiminnan aloituspäivästä.
-
Tuleeko lupa hakea myös julkisen terveydenhuollon tiloihin?
Yritykseltäsi edellytetään yksityisen terveydenhuollon lupaa myös silloin, jos yrityksesi tuottaa terveydenhuollon palveluja julkisen toimijan kanssa tehdyn ostopalvelusopimuksen tai muun vastaavan järjestelyn perusteella. Lupa tulee hakea kaikkiin niihin toimipaikkoihin, joissa palvelujen tuottaja antaa yksityisen terveydenhuollon palveluja.
-
Jos palvelujen tuottaja antaa ainoastaan etäpalveluja, tarvitseeko sen hakea toimipaikkoja?
Palvelujen tuottajalla on oltava nimettynä vähintään yksi toimipaikka, vaikka vastaanottotoimintaa tiloissa ei olisikaan. Kaikkia niitä paikkoja, joista käsin etäpalveluja annetaan, ei tarvitse hakea toimipaikoiksi. Ainoastaan etäpalveluja tuottavan toimipaikan muutto maksaa 250 €, kun hakemus on tehty sähköisen asiointipalvelun kautta (300 € paperihakemuksella/sähköpostilla saapuneella hakemuksella).
-
Tuleeko sosiaalihuollon asumisyksikköön hakea yksityisen terveydenhuollon lupa?
Terveydenhuollon lupaa edellytetään silloin, kun sosiaalihuollon asumisyksikön toiminta sisältää seuraavia terveydenhuollon palveluja; kipupumppuhoitoja, suonensisäistä lääkehoitoa, suonensisäistä nesteytyshoitoa, pistettävää huumausainelääkehoitoa, korvaushoitoa tai maksullista rokotustoimintaa (joka ei kuulu kunnan kanssa tehtyyn sopimukseen rokotteiden annosta asumisyksikön asiakkaille). Lisäksi terveydenhuollon lupaa edellytetään tilanteissa, joissa terveydenhuollon palveluja (esimerkiksi kotisairaanhoitoa) tarjotaan myös sosiaalihuollon asumisyksikön ulkopuolisille asiakkaille.
-
Voinko jättää hakemuksen uudesta toimipaikasta, vaikka käyttöönottotarkastusta ei ole vielä tehty?
Jos käyttöönottotarkastus on sovittu vasta lähelle toiminnan aloituspäivää, lupahakemuksen voi jättää ilman käyttöönottotarkastuskertomusta. Hakemus voidaan mahdollisuuksien mukaan käsitellä jo ratkaisuvaiheeseen saakka odottamaan tarkastuskertomusta, jos kaikki muut tarvittavat täydennykset ja liitteet on toimitettu.
Toimipaikan toiminnan lopettaminen
-
Mitä eroa on toiminnan lopettamisella ja keskeyttämisellä?
Toimipaikan lopettaminen päättää palvelujen tuottamisen ko. toimipaikassa kokonaan ja toimipaikka merkitään rekisteriin lopetetuksi. Toiminnan jatkamiseksi ko. toimipaikassa tulee palvelujen tuottajan hakea uuden toimipaikan lupa.
Toimintansa keskeyttäneen toimipaikan toiminta voidaan aloittaa toimipaikassa uudestaan palvelujen tuottajan tekemällä ilmoituksella, jolloin lupaviranomainen arvioi toiminnan edellytykset uudestaan. Vuosimaksu peritään myös niistä toimipaikoista, joiden toiminta on keskeytetty määräajaksi tai toistaiseksi. Keskeytettyä toimintaa ei saa jatkaa ilman ilmoituksen tekemistä. Keskeytetyn toiminnan jatkamisesta peritään 30 % vastaavaa toimintaa koskevan muutoslupahakemuksen maksusta eli uusien toimipaikkojen perustamisesta:
- Jos kyseessä ovat palvelujen tuottajan toimipaikat omissa tiloissa, keskeytetyn toiminnan jatkaminen maksaa 240 €/1-5 toimipaikkaa, kun hakemus on jätetty sähköisen asiointipalvelun kautta (288 € paperihakemuksella/sähköpostilla toimitetulla hakemuksella)
- Jos kyseessä ovat palvelujen tuottajan toimipaikat toisen palvelujen tuottajan tiloissa, keskeytetyn toiminnan jatkaminen maksaa 150 €/1-5 toimipaikkaa, kun hakemus on jätetty sähköisen asiointipalvelun kautta (180 € paperihakemuksella/sähköpostilla toimitetulla hakemuksella).
-
Mitä tietoja lupaviranomaiselle tulee toimittaa toiminnan päättyessä?
Palvelujen tuottajan tulee tehdä toimipaikan lopetusilmoitus. Lopetusilmoituksella ilmoitetaan toiminnan päättymisen päivämäärä sekä tieto siitä, missä osoitteessa toimipaikan toiminnassa syntyneitä paperisia (manuaalisia) potilasasiakirjoja säilytetään ja/tai kenen ylläpitämässä järjestelmässä sähköisiä potilasasiakirjoja säilytetään.
Yhteyshenkilöt
Yksityisen terveydenhuollon lupa-asioihin liittyvät kysymykset sähköpostitse: ythluvat@valvira.fi tai puhelimitse 0295 209 244 (ma-pe klo 10-11)