
Pikalinkit
Ohjeita asiantuntijoille
Ohjeita asiantuntijoille
Pysyvien asiantuntijoiden esittämillä kannanotoilla on keskeinen asema valmisteltaessa Valviran päätöksiä ja lausuntoja sekä asioita ratkaistaessa.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta annetun asetuksen (676/2008) 8 §:n mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) voi kutsua enintään neljäksi vuodeksi kerrallaan pysyviksi asiantuntijoikseen tunnetusti taitavia ja kokeneita henkilöitä, jotka edustavat Valviran kannalta merkityksellistä tieteellistä tai muuta asiantuntemusta. Pysyväksi asiantuntijaksi suostunut henkilö on velvollinen antamaan edustamaansa alaa koskevaa asiantuntija-apua Valviralle ja aluehallintovirastoille.
Lausuntopyyntö
Valvira pyytää asiantuntijalausuntoja sekä virastossa päätettävissä asioissa (esim. kantelut ja muut valvonta-asiat) että muiden viranomaisten käsittelemissä asioissa, joissa virastolta on pyydetty asiantuntijalausuntoa.
Asiantuntijalausuntoja pyydetään erityisesti seuraavissa asiaryhmissä:
• Valvirassa vireillä olevat terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattihenkilöitä taikka terveydenhuollon tai sosiaalihuollon toimintayksiköitä koskevat kantelu- ja muut valvonta-asiat
• muiden valvonta- ja tutkintaviranomaisten (esim. eduskunnan oikeusasiamiehen, oikeuskanslerin, poliisin jne.) Valviralta pyytämät asiantuntijalausunnot, jotka voivat koskea esim. ammattihenkilön tai toimintayksikön menettelyä, hoitovirhe-epäilyä, kuolemansyyn selvittämistä jne.
• raskauden keskeyttämistä ja steriloimista koskevat asiat
• ns. sääntelemättömän koulutuksen sisältöä koskevat asiat
Asiantuntijan on vastattava lausunnossaan vain Valviran esittämiin tai niihin muun viranomaisen virastolle esittämiin kysymyksiin, jotka edustavat sitä alaa, jonka pysyväksi asiantuntijaksi hänet on kutsuttu. Virasto voi lausuntopyynnössään myös määrittää tarkemmin ne kysymykset, joihin asiantuntijan toivotaan kiinnittävän erityistä huomiota.
Pysyvän asiantuntijan lausunnon pitää perustua lausuntopyynnössä mainittuihin seikkoihin sekä lähetteen liitteenä toimitettuihin asiakirjoihin. Jos asiassa tarvitaan lisäselvitystä, esim. tutkimustallenteita tai muita potilasasiakirjoja, asiantuntijan on otettava yhteyttä Valviraan, ensisijaisesti lausuntopyynnön allekirjoittaneeseen asian esittelijään.
Määräajat
Valvira asettaa lausunnon antamiselle määräajan, jonka pituus riippuu käsiteltävän asian kiireellisyydestä, perehtymistä vaativan asiakirja-aineiston laajuudesta ja mahdollisesti hankittavasta lisäselvityksestä. Valviralta lausuntoa pyytävä viranomainen on myös voinut asettaa viraston lausunnolle määräajan, mikä puolestaan vaikuttaa aikarajan asettamiseen asiantuntijan lausunnolle.
Jos asiantuntija ei jostain syystä voi antaa lausuntoaan asetetussa määräajassa, hänen on syytä ottaa välittömästi yhteyttä lausuntopyynnön allekirjoittaneeseen esittelijään. Virasto voi myöntää perustellusta syystä asiantuntijalle lisäaikaa lausunnon antamiseen.
Lausunnon luonne
Valviran lausunnot samoin kuin sen pysyvien asiantuntijoiden lausunnot ovat luonteeltaan asiantuntijalausuntoja. Koska asiantuntijalausunto annetaan viranomaisen toimeksiannosta, asiantuntijaan sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta, hyväksikäyttökieltoa ja näiden rikkomista koskevia säännöksiä (22 – 23 ja 35 §). Asiantuntijalausuntoa annettaessa otetaan myös soveltuvin osin huomioon mm. terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) lääkintölaillisia todistuksia ja lausuntoja (23 §) sekä asiantuntijoiden kuulemista (38 §:n 2 mom.) koskevat säännökset.
Asiantuntijan esteellisyys
Valviran tehtävät ja asema edellyttävät, että luottamus sen käyttämien pysyvien asiantuntijoiden puolueettomuuteen ei vaarannu. Asiantuntijalausunnon antajan on oltava esteetön ja myös näyttää siltä suhteessa asianosaisiin ja muihin tahoihin, joita asia koskee.
Valviran pysyvien asiantuntijoiden esteellisyyden arvioinnissa sovelletaan hallintolain (434/2003) 28 §:ssä säädettyjä esteellisyysperusteita. Asian käsittelyyn osallistuva henkilö on niiden mukaan esteellinen mm., jos hän tai hänen läheisensä on kyseisessä asiassa asianosainen (asianosaisjäävi), jos asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen läheiselleen (intressijäävi) sekä jos hän on palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa (palvelussuhde- ja toimeksiantojäävi). Pykälään sisältyy myös ns. yleislauseke, jonka mukaan asian käsittelyyn osallistuva on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa muusta erityisestä syystä vaarantuu. Yleislauseke korostaa yleistä luottamusta hallintoasian käsittelyn puolueettomuuteen.
Kehitys on kulkenut esteellisyyskysymyksissä yhä kiristyvään suuntaan. Asiantuntijalääkäreiden esteellisyyteen liittyvät kysymykset ovat olleet esillä muun muassa eduskunnan oikeusasiamiehen kannanotoissa. Oikeusasiamies on mm. pyytänyt kiinnittämään pysyville asiantuntijoille annetussa ohjeistuksessa huomiota siihen, että asiantuntijoitten on pyrittävä välttämään tilanteita, joissa he asiantuntijalausunnon virastolle annettuaan osallistuisivat saman asian käsittelyyn myöhemmin jossakin muussa ominaisuudessa kuin viraston pysyvänä asiantuntijana. Sama koskee luonnollisesti tilannetta, jossa pysyvä asiantuntija on osallistunut asiantuntijalausuntopyynnössä tarkoitetun asian käsittelyyn aikaisemmin jossakin muussa ominaisuudessa.
Pysyvän asiantuntijan on aina harkittava erikseen, onko hän jostakin syystä esteellinen antamaan Valviran pyytämän lausunnon. Esteellisyydestä voi tarvittaessa neuvotella viraston kyseistä asiaa valmistelevan virkamiehen kanssa.
Lausunnon sisältö
Lausunnossa tulisi todeta sen perustana oleva aineisto. Lausunto tulisi myös kuvata käytettävissä ollut aineisto ja arvio siitä, onko aineisto ollut riittävä johtopäätösten tekemistä varten. Tarvittaessa tulisi kuvata myös asian arviointiin liittyvä tieteellinen viitekehys. Kielenkäytön on oltava asiallista ja ammattimaista.
Erityisesti terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontaa koskevissa asioissa lausunnossa olisi arvioitava ammattihenkilön toiminnan asianmukaisuus. Arvioinnin lähtökohtana ovat yleensä ammattihenkilön ammatilliset velvoitteet ja yleisesti hyväksytty käytäntö maassamme. Lausunnon tulisi olla kattava ja perusteltu asiaankuuluvalla lähdeaineistolla. Asiantuntija voi viitata lausunnossaan myös kyseisen sairauden hoidosta mahdollisesti annettuihin Käypä hoito -suosituksiin, ottaen kuitenkin huomioon suositusten soveltumisen kyseiseen hoitotilanteeseen ja sen, että kyseeseen voivat tulla vain arvioitavan hoidon tapahtuma-aikaan voimassa olleet suositukset.
Asiantuntijalausunnosta on tarvittaessa käytävä ilmi tapahtuman ja seurauksen välinen syy-yhteys. Syy-yhteyttä koskevassa lausunnossa tulisi lausua myös syy-yhteyden todennäköisyydestä. Syy-yhteyden varmuus on vakiintuneesti ilmaistu viitenä asteena a) erittäin todennäköinen, b) jokseenkin todennäköinen, c) mahdollinen, d) jokseenkin epätodennäköinen, e) erittäin epätodennäköinen. ”Mahdollinen” on mitäänsanomaton todennäköisyyden aste eikä pelkkää mahdollisuutta voida käyttää ratkaisuperusteena. Syy-yhteyttä koskevissa lausunnoissa on sinänsä voitava käyttää ”mahdollinen”-arviota, mutta se merkitsee ainoastaan, että syy-yhteyttä ei ole suljettu pois.
Kaikissa asiantuntijalausunnoissa johtopäätökset tulee perustella riittävästi ja niissä tulee ottaa tarvittaessa kantaa muihin asiassa esitettyihin selvityksiin ja lausuntoihin. Koulukuntien väliset oppiriidat eivät saisi vaikuttaa asiantuntijalausunnon objektiivisuuteen, mutta koulukuntien välisten eriävien näkemysten olemassaolo ja vallitseva käsitys asiasta on syytä tuoda tarvittaessa esiin. Asiantuntijan on rajoituttava lausumaan vain omaan asiantuntemukseensa kuuluvista seikoista. Jos tapaukseen sisältyy sellaisia asian ratkaisemisen kannalta merkityksellisiä seikkoja, joiden arviointi ei kuulu asiantuntijan omaan erikoisasiantuntemukseen, hänen tulisi kiinnittää asiantuntijalausunnossaan huomiota siihen, että asiasta hankittaisiin kysymyksessä olevan erikoisalan asiantuntijan lausunto.
Tietojen antaminen lausunnosta
Asiantuntijalausunto liitetään Valvirassa säilytettäviin asiakirjoihin. Lausunnosta annetaan tietoja ja jäljennöksiä (pääasiassa viranomaisille ja asianosaisille) siten kuin viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa säädetään.
Tiedon luovuttamisesta viranomaisen toimeksiannosta laaditusta asiakirjasta päättää lain mukaan tehtävän antanut viranomainen. Asiantuntija ei siten ole oikeutettu antamaan tietoja lausunnostaan tai siihen liittyvistä asiakirjoista, joista monet jo sinänsä ovat lain mukaan salassa pidettäviä, eikä muista asiaan kuuluvista seikoista asianosaisille eikä muillekaan tahoille. Tällaisten tietojen luovuttamista koskevat pyynnöt tulee ohjata Valviralle taikka suoraan siltä lausuntoa pyytäneelle viranomaiselle.
Todistelu tuomioistuimessa
Kyseisten ohjeiden mukaisesti laaditut, perusteelliset ja perustellut sekä lääkäri- ja hammaslääkäriasiantuntijoiden osalta kunnian ja omantunnon kautta vahvistetut asiantuntijalausunnot ovat periaatteessa sellaisenaan päteviä todisteita oikeudenkäynnissä ilman valallista vahvistusta. On kuitenkin mahdollista, että asiantuntija, joka on antanut lausuntonsa kirjallisena, kutsutaan kuultavaksi tuomioistuimeen suullisesti.
Muita näkökohtia lausunnoista
Asiantuntijalausunto annetaan yhtenä kappaleena.
Asiantuntijalausuntoon ei tule liittää sellaisia yleisluontoisia huomautuksia, arvosteluja tai hallinnollisia ehdotuksia, jotka eivät ole tarpeellisia asiantuntijalausunnossa käsiteltävän asian kuvaamisen ja johtopäätöksen perustelujen kannalta, kuten ei myöskään lausumia asioista, jotka eivät kuulu asiantuntijan alaan (esim. millainen seuraamus virheelliseksi katsotusta menettelystä tulisi määrätä).
Mahdolliset asianosaisten yhteydenotot on syytä ohjata Valviraan asian tasapuolisen käsittelyn turvaamiseksi.
Koska asiantuntija ei anna lausuntoaan työnantajansa edustajana, on suositeltavaa käyttää paperia, jossa ei ole työnantajan logoa.
Asiantuntijaa koskevat tiedot
Asiantuntijaa koskevien tietojen merkitsemiseksi oikein viraston antamaan lausuntoon tai päätökseen, lausuntoon pyydetään merkitsemään myös asiantuntijan erikoistumisala(t), oppiarvo (esim. LKT, LT, dosentti jne.) sekä virka- tai ammattinimike. Lausuntoon ei tulisi merkitä asiantuntijan koti- tai työpaikan osoitetta eikä muita yhteystietoja.
Ratkaisusta ilmoittaminen
Valvira lähettää pysyvälle asiantuntijalleen tiedoksi asiassa tekemänsä ratkaisun. Muiden viranomaisten ratkaisuista ilmoittaminen riippuu siitä, saako virasto tiedon ratkaisusta sekä ratkaisun periaatteellisuudesta.
Asiantuntijapalkkio
Valvira maksaa pysyvien asiantuntijoiden antamista lausunnoista palkkion sosiaali- ja terveysministeriön vahvistamien perusteiden mukaisesti.
Mahdollisesta osallistumisesta esimerkiksi neuvotteluun tai tarkastuksen suorittamiseen maksetaan lisäksi korvaukset matka- ym. kuluista virkamiesten matkakustannusten korvaamista koskevien säännösten ja määräysten (valtion matkustussääntö) mukaisesti.