
Pikalinkit
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonta
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonta
Työnantajalla on ensisijainen velvollisuus valvoa palveluksessaan olevien terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimintaa. Työnantaja pystyy ratkaisemaan useimmat ongelmatilanteet työpaikalla itse, eikä valvovan viranomaisen puuttumista asiaan tarvita. Vasta, jos työnantajan omat keinot eivät riitä ongelmien korjaamiseen ja ammattihenkilön toiminta edelleen vaarantaa asiakas- ja potilasturvallisuutta, tulee asiasta ilmoittaa valvontaviranomaisille.
Terveydenhuollon ammattihenkilöitä valvovat alueellisesti aluehallintovirastot ja valtakunnallisesti Valvira.
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonta käynnistyy tavallisesti ammattihenkilöstä tehdyn ilmoituksen perusteella. Valvonta voi käynnistyä myös ammattihenkilön antamasta hoidosta tehdyn kantelun perusteella tai se voidaan käynnistää myös oma-aloitteisesti, esimerkiksi mediassa esiintyneiden tietojen perusteella. Terveydenhuollon ammattihenkilöitä valvovat ensisijaisesti aluehallintovirastot omilla alueillaan. Valvira käsittelee sellaiset terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevat valvonta-asiat, joissa on mahdollisesti tarve puuttua ammattihenkilön ammatinharjoittamisoikeuteen, oikeuteen käyttää ammattinimikettä tai antaa kirjallinen varoitus.
Työnantajan omavalvonnalliset keinot ennen ilmoituksen tekemistä
Työnantaja on toteutettava suunnitelmallista omavalvontaa, jonka avulla ehkäistään epäasianmukainen menettely, havaitaan epäkohdat ja puututaan niihin mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti ja näin varmistetaan toiminnan laatu sekä asiakas- ja potilasturvallisuus. Työnantajan on ryhdyttävä viivytyksettä tarpeellisiin toimenpiteisiin, jos työntekijän ammattitoiminnassa havaitaan puutteita tai epäasianmukaisuutta. Työnantajan toimenpiteen ovat työnjohdollisia, ohjauksen ja valvonnan keinoja.