
Tällä sivulla
Tyytymättömyys hoitoon: muistutus tai kantelu terveydenhuollossa
Jos olet tyytymätön hoitoon
Jos olet tyytymätön omaasi tai läheisesi hoitoon:
- Käsittele asia hoitopaikassa
- Tee hoitopaikkaan kirjallinen muistutus
- Tee kantelu aluehallintovirastoon (tai jos henkilö on kuollut tai vaikeasti ja pysyvästi vammautunut, Valviraan).
Jos olet tyytymätön hoitoon 2.
1. Käsittele asia hoitopaikassa
Ensisijainen tapa selvittää hoitoon liittyvät epäselvyydet on keskustelu hoitopaikassa. Voit keskustella hoitoa antaneen henkilön tai hänen esihenkilönsä kanssa. Näin asiat voidaan selvittää nopeasti.
Voit myös ottaa yhteyttä potilasasiamieheen, jos tarvitset neuvoja tai apua asian käsittelyyn. (Lisätietoa potilasasiamiehen tavoittamisesta ja toimenkuvasta, valvira.fi)
Jos keskustelu ei auta, seuraava vaihtoehto on tehdä kirjallinen muistutus hoitopaikkaan.
2. Tee kirjallinen muistutus
Kirjoita mahdollisimman selkeä kuvaus asiasta, josta haluat tehdä muistutuksen. Kerro mahdollisimman tarkasti, milloin ja missä tapaus sattui. Voit tehdä muistutuksen vapaamuotoisesti tai käyttää hoitopaikan lomaketta, joka yleensä löytyy heidän internetsivuiltaan.
Lähetä muistutus hoitopaikan terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Hänen täytyy selvittää asia ja vastata sinulle kirjallisesti. Vastaus annetaan noin kuukauden sisällä.
Jos et ole tyytyväinen vastaukseen, voit tehdä kantelun aluehallintovirastolle.
3. Tee kantelu aluehallintovirastoon (erityistapauksissa Valviraan)
Suurin osa hoitoa koskevista kanteluista kuuluu aluehallintovirastoille. Ohjeet kantelun tekemiseen aluehallintovirastolle löydät sivulta Valvonta ja kantelut (avi.fi).
Vain silloin, jos epäilet hoitovirheen johtaneen potilaan kuolemaan tai vaikeaan pysyvään vammautumiseen, tee kantelu Valviraan. Voit tehdä kantelun terveydenhuollon sähköisessä asioinnissa (valvira.fi), kantelulomakkeella (valvira.fi, pdf) tai vapaamuotoisesti. Jos Valvira joutuu siirtämään kantelun aluehallintovirastolle, se hidastaa kantelun käsittelyä merkittävästi.
Näin teet kantelun sähköisesti
-
Sähköisen kantelun käsittelyssä tarvitsemme seuraavat tiedot:
• kantelijan tiedot
• potilaan tiedot
• kantelun kohde: toimintayksikkö/hoitopaikka
• tapahtuma-ajankohta
• kuvaus asiasta/tapahtumasta, jota kantelu koskee
• tietoa aiemmin mahdollisesti tehdystä muistutuksesta/kantelusta
• asian käsittely muiden mahdollisten tahojen kanssa
Sähköisen asioinnin käyttö vaatii kirjautumisen verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
-
Jos Valvira tai aluehallintovirasto havaitsee, että hoidossa on tapahtunut virheellisyyksiä tai ilmennyt epäasianmukaisuutta, ne voivat antaa terveydenhuollon ammattihenkilölle tai toiminnasta vastuussa olevalle hallinnollista ohjausta. Sen tarkoitus on ohjata ammattihenkilöä tai toimipaikkaa toimimaan vastaisuudessa toisella tavalla. Voit halutessasi lukea lisää valvonnan seuraamuksista (valvira.fi).
-
Valvira tai aluehallintovirasto ei voi kantelun perusteella muuttaa tai kumota lääkärin tekemää diagnoosia tai hoitopäätöstä eikä tuomioistuinten tai muiden viranomaisten ratkaisuja.
Et voi saada kantelun myötä rahallista korvausta. Sitä voit hakea Potilasvakuutuskeskukselta (pvk.fi).
-
Pyrimme käsittelemään kantelut vuoden kuluessa niiden saapumisesta.
-
Valvontaviranomaiset eivät yleensä käsittele yli kaksi vuotta vanhoja asioita.
-
Lähettämällä kantelusi suoraan oikealle viranomaiselle nopeutat omasi ja muiden kanteluasioiden käsittelyä. Valvira siirtää vuodessa noin tuhat kantelua aluehallintovirastoihin, mikä hidastaa merkittävästi niiden käsittelyä.
Jos haluat tehdä muistutuksen tai kantelun sosiaalihuollosta
Asioi verkossa
Valviran sähköinen asiointi
Yksityishenkilöille: ammattioikeusasiat, itsenäisen ammatinharjoittamisen ilmoitukset sekä sosiaali- ja terveydenhuollon kantelut
Yrityksille: yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien lupa- ja ilmoitusasiat
Jos Y-tunnuksella asioinnissa on ongelmia, katso ohjeet valtuuksien lisäämiseen.
Toimintakertomukset toimitetaan Valveri-toimintakertomuspalvelun kautta.
Lomakkeet
Terveydenhuoltoa koskeva kantelu Valviraan tehdään sähköisessä asioinnissa, kantelulomakkeella (pdf) tai vapaamuotoisesti.
Yhteyshenkilöt
Terveydenhuollon valvonta
puh. 0295 209 444, puhelinaikamme arkisin 9–11
Aluehallintovirastojen yhteystiedot löytyvät Aluehallintoviraston verkkosivuilta (avi.fi).
Kantelun ja sähköisen asioinnin sisältökysymykset:
Terveydenhuollon valvonta
puh. 0295 209 444, puhelinaikamme arkisin 9–11
Sähköisen asioinnin tekninen tuki
Anna-Mari Lappalainen puh. 0295 209 375