
Pikalinkit
Päätösten ja todistusten postitus
Päätösten ja todistusten postitus
Valmistuneiden terveydenhuollon ammattihenkilöiden on haettava Valviralta oikeutta toimia laillistettuna terveydenhuollon ammattihenkilönä tai oikeutta käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä.
Valvira lähettää hakijoille päätökset ja todistukset Postin iPostin välityksellä. Kun olet hakenut sähköisesti, päätös lähetetään sähköisesti asiointitilillesi, jos olet antanut suostumuksesi sähköiseen tiedoksiantoon.
Sähköisen asioinnin yhteydessä sinulle luodaan asiointitili. Tili poistetaan automaattisesti, kun se on ollut kaksi (2) vuotta käyttämättä. Asiointitilin poistaminen ei vaikuta rekistereissä oleviin tietoihin kuten ammattioikeuksien rekisteritietoihin.
Jos asiointitililläsi on esimerkiksi päätöksiä tai rekisteröintitodistuksia, kannattaa ne ottaa talteen ennen tilin poistamista. Asiakirjat säilyvät ja ovat saatavilla Valvirassa. Asiointitilin voi tarvittaessa luoda myöhemmin uudestaan.
Ammattioikeuksia koskevat päätökset ovat maksullisia, ja maksu peritään myös kielteisistä päätöksistä. Peruutetusta hakemuksesta peritään puolet hakemuksen käsittelymaksusta.
Lasku ja päätös tai todistus rekisteröinnistä lähetetään tavallisessa kirjekuoressa, jossa ei ole Valviran logoa. Lasku lähetetään erillisenä postilähetyksenä hakijan väestötietojärjestelmän mukaiseen osoitteeseen.
Valvira lähettää terveydenhuollon ammatin harjoittamisoikeuteen liittyvät päätösasiakirjat ja laskun vain päätöstä hakeneelle henkilölle. Päätösasiakirja ja lasku voivat saapua hakijalle eri aikaan.
Valvira ei palauta hakemusasiakirjoja eikä Valvirassa kopioida asiakirjoja.
Päätöksen ja todistuksen jälkeen tiedot näkyvät JulkiTerhikissä
Todistukset ja päätökset kertovat, että henkilö on suorittanut vaaditun koulutuksen ja hänet on merkitty terveydenhuollon ammattihenkilörekisteriin.
Henkilö voi eri syistä menettää oikeuden toimia laillistettuna terveydenhuollon ammattihenkilönä tai oikeuden käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä. Siksi on tärkeää, että esimerkiksi työnantajat tarkistavat työntekijää rekrytoidessaan terveydenhuollon ammattihenkilörekisterin JulkiTerhikki-palvelusta henkilön ajantasaiset tiedot. Myös uudet hakijat voivat seurata tietojensa päivittymistä JulkiTerhikistä.