
Sähköisen asioinnin hakemusohjeet
Sähköisen asioinnin hakemusohjeet
Tällä sivulla ohjeistetaan, miten Suomessa terveydenhuollon ammattilisen-, ammattikorkeakoulu- tai yliopistotutkinnon suorittaneet hakevat laillistusta tai nimikesuojausta Valvirasta sähköisessä asioinnissa. Sähköinen asiointi on käytettävissä hakijoille, jotka ovat suorittaneet terveydenhuollon ammattihenkilön tutkintonsa suomalaisessa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa ja tutkinnon suoritustiedot on merkitty korkeakoulujen valtakunnalliseen VIRTA-opintotietopalveluun tai ammatillisen tutkinnon osalta KOSKI-opintotietopalveluun. Sähköinen asiointi ei koske tässä vaiheessa erikoislääkärin, erikoishammaslääkärin, käytännön palvelun suorittaneen hammaslääkärin, psykoterapeutin tai sairaala-alkuisten ammattinimikkeiden ammattioikeuksia.
Täältä löydät ohjeen paperisen hakemuksen lähettämiseen.
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittaneita lähihoitajia suositellaan hakemaan sähköisen asioinnin kautta samanaikaisesti sekä Terhikki- että Suosikki-rekistereihin. Tämä tapahtuu tekemällä kaksi erillistä hakemusta sähköisessä asioinnissa.
Täältä löydät sähköisen asioinnin ohjeita lähihoitajille.
Hakeminen
Voit hakea ammattioikeutta sähköisen asioinnin kautta, kun olet suorittanut tutkinnon/koulutuksen ja oppilaitos on vahvistanut tutkinnon/koulutuksen suoritustiedot korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon VIRTA-opintotietopalveluun tai KOSKI-opintotietopalveluun. Huomaathan, että ammattioikeushakemusta ei voi jättää etukäteen ennen kuin olet valmistunut.
Voit tarkistaa oppilaitosten ilmoittamat tiedot kirjautumalla tietopalvelun asiointiin kansallinen opintosuoritus ja tutkintotietojen luovutuspalvelu (Koski) Koski-tietopalvelusta voit katsoa myös korkeakoulujen tutkinto- ja suoritustiedot, jotka on merkitty vastaavaan kansalliseen opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) hallinnoimaan VIRTA-opintotietopalveluun.
Mikäli tutkintotietosi puuttuvat opintotietopalvelusta, tulisi sinun ilmoittaa asiasta oppilaitoksellesi.
Lisäksi tarvitset:
- Suomalaisen henkilötunnuksen
- Verkkopankkitunnukset
- Sähköpostiosoitteen
- Puhelinnumeron
Tästä linkistä pääset sähköiseen asiointiin.
Kun haet sähköisen asioinnin kautta, sinun ei tarvitse toimittaa tutkintotodistusliitettä, sillä palvelu hakee tutkintotietosi Virta-järjestelmästä tai Koski-järjestelmästä. Sinun ei myöskään tarvitse toimittaa virkatodistusta eikä jäljennöstä passista tai henkilökortista.
Hakemuksen käsittelyaika
Suomessa tutkinnon suorittaneiden laillistushakemusten käsittelyaika on 30 arkipäivää siitä, kun hakemus on saapunut Valviraan. Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Tasavertaisen kohtelun vuoksi emme voi nopeuttaa hakemuksesi käsittelyä.
Päätös
Ammattioikeuksia koskevat päätökset ovat maksullisia, ja maksu peritään myös kielteisistä päätöksistä. Peruutetusta hakemuksesta peritään puolet hakemuksen käsittelymaksusta. Voimassa olevat maksut löytyvät Valviran sivulta Maksut (valvira.fi).
Kun olet hakenut sähköisesti, päätös lähetetään sähköisesti asiointitilillesi, jos olet antanut suostumuksesi sähköiseen tiedoksiantoon.
Sähköisen asioinnin yhteydessä sinulle luodaan asiointitili. Tili poistetaan automaattisesti, kun se on ollut kaksi (2) vuotta käyttämättä. Asiointitilin poistaminen ei vaikuta rekistereissä oleviin tietoihin kuten ammattioikeuksien rekisteritietoihin.
Jos asiointitililläsi on esimerkiksi päätöksiä tai rekisteröintitodistuksia, kannattaa ne ottaa talteen ennen tilin poistamista. Asiakirjat säilyvät ja ovat saatavilla Valvirassa. Asiointitilin voi tarvittaessa luoda myöhemmin uudestaan.
Jos et ole antanut suostumustasi, päätös lähetetään postitse väestötietojärjestelmän mukaiseen osoitteeseesi. Lasku lähetetään erillisenä postilähetyksenä. Päätös annetaan joko suomen- tai ruotsinkielisenä.
Asioi verkossa
Valviran sähköinen asiointi
Yksityishenkilöille: ammattioikeusasiat, itsenäisen ammatinharjoittamisen ilmoitukset sekä sosiaali- ja terveydenhuollon kantelut
Yrityksille: yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien lupa- ja ilmoitusasiat
Jos Y-tunnuksella asioinnissa on ongelmia, katso ohjeet valtuuksien lisäämiseen.
Toimintakertomukset toimitetaan Valveri-toimintakertomuspalvelun kautta.
Yhteyshenkilöt
Sähköisen asioinnin teknisissä ongelmissa ota yhteyttä Kansalaisneuvontaan (kansalaisneuvonta.fi)
Yhteydenotot terveydenhuollon ammattioikeusasioissa:
Ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen terhikki(at)valvira.fi
Ammattioikeusryhmän puhelinajat ovat arkisin klo 9.30-11, puh. 0295 209 550