
Valviras strategi
Strategi
Valviras verksamhetsidé och vision
Verksamhetsidé
Valvira övervakar rätten till välfärd, högkvalitativa tjänster och trygga levnadsförhållanden.
Vision
Effektiv tillsyn – ansvarsfulla aktörer
Valviras strategi baserar sig på tre strategiska insatsområden. Det första insatsområdet, vi främjar klient- och patientsäkerheten och livsmiljöns sundhet genom att säkerställa ansvarsfull verksamhet, framhåller, i likhet med visionen, egenkontrollens betydelse.
Det andra strategiska insatsområdet är att säkerställa jämlikhet på riksnivå. Denna uppgift har ökad betydelse i nuläget där Valvira fortsätter att bedriva sin verksamhet parallellt med sex självständiga regionförvaltningsverk. Det är viktigt att se till, att myndigheterna – Valvira, regionförvaltningsverken, välfärdsområdena och kommunerna – har en enhetlig tillstånds- och tillsynspraxis.
Det tredje strategiska insatsområdet, vår verksamhet baserar sig på aktuell och tillförlitlig kunskap, lyfter upp betydelsen av högkvalitativ och omfattande kunskap.
Utöver de strategiska insatsområdena har Valvira identifierat fyra så kallade möjliggörare, som på ett väsentligt sätt påverkar uppnåendet av de strategiska målen. De är serviceinriktad digitalisering, växelverkan och samarbete, öppen och effektiv kommunikation samt kompetent och välmående personal. För att de strategiska målen ska kunna uppnås krävs insatser på personal, digitalisering, samarbete och kommunikation.
Valviras värderingar
Sakkunskap
Vår sakkunskap är sektorsövergripande, interaktiv och utvecklas kontinuerligt.
Mod
Vi förnyar oss, prioriterar modigt och tar initiativ.
Rättvisa
Vår verksamhet är tillförlitlig och främjar jämlikhet. Vi bedömer mångsidigt de ärenden som ska behandlas.