
Marknadsföring
Marknadsföring
Tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigaretter eller nikotinvätska får inte marknadsföras.
Med marknadsföring avses reklam, indirekt reklam och annat försäljningsfrämjande samt tobakssponsring. Marknadsföring är till karaktären kommersiell kommunikation med syftet, eller den direkta eller indirekta verkan, att främja försäljning av en produkt som är till salu. Marknadsföring är förbjuden i alla medier. Marknadsföringsförbudet innefattar också ett förbud att anknyta de produkter som avses i tobakslagen till försäljning eller överlåtelse av andra produkter eller till tillhandahållande av tjänster.
Med indirekt reklam avses främjande av försäljningen av en produkt i samband med reklam för någon annan vara på så sätt att ett etablerat kännetecken för produkten, oförändrat eller ändrat så att det ändå kan igenkännas, används som kännetecken för varan eller att man annars associerar till en viss produkt.
Som sådan, annan säljfrämjande verksamhet som avses i tobakslagen, betraktas alla åtgärder i syfte att åstadkomma eller främja konsumtionen och efterfrågan av i tobakslagen avsedda produkter. Ett exempel på sådana åtgärder kan vara reklammässigt framlagda produkter. Marknadsföringsförbudet tillämpas också på märkningarna på produkter som omfattas av tobakslagen och på deras detaljhandelsförpackningar.
Med tobakssponsring avses varje form av offentligt eller privat bidrag till ett evenemang, en verksamhet eller en person med syftet eller med den direkta eller indirekta verkan att främja försäljning av tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigaretter eller nikotinvätska.
Undantag från förbudet mot marknadsföring
Förbudet mot marknadsföring gäller inte
- marknadsföring i en sådan publikation som har tryckts och publicerats utanför EU, som inte i första hand är avsedd för EU-marknaden och vars huvudsakliga syfte inte är att marknadsföra tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigaretter eller nikotinvätska,
- marknadsföring av enstaka röktillbehör som inte är nya och ska betraktas som samlarobjekt, om produkternas varumärken inte syns i marknadsföringen,
- produktinformation som produktens tillverkare eller importör lämnar dem som deltar i försäljningen av produkten (personer som deltar i försäljningen är till exempel sådana personer vilkas huvudsakliga arbetsuppgifter går ut på att köpa in tobaksprodukter). Det bör dock noteras att produktinformation inte heller till dessa parter får lämnas på ett reklammässigt sätt, utan den information som ges ska vara neutral och ändamålsenlig samt sådan att den som deltar i försäljningen får heltäckande och korrekt information om produkten och dess egenskaper.
Marknadsföring på internet
- de gamla anvisningarna till övriga delar
Beaktande av marknadsföringsförbudet vid framläggande
Det är förbjudet att ha tobaksprodukter, tobakssurrogat, elektroniska cigaretter, nikotinvätskor och deras varumärken synliga vid detaljförsäljning av tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigaretter eller nikotinvätskor.
Förbudet mot framläggande gäller inte sådana röktillbehör och tobaksimitationer som inte är försedda med varumärken för tobaksprodukter. Röktillbehören och tobaksimitationerna får dock inte vara för reklammässigt framlagda. Framläggandet av de ovannämnda produkterna ingår i säljfrämjande verksamhet som är riktad till konsumenter och kan således bedömas med stöd av bestämmelserna om marknadsföring i tobakslagen.
Det är fråga om reklammässigt framläggande av produkter bland annat i följande fall:
- En produkt eller produktgrupp ställs på en separat hylla eller framhävs på något sätt så att produkterna syns bättre.
- Produkterna har placerats i omedelbar närhet av (försäljningsställets storlek måste beaktas vid prövningen) barnprodukter eller sådana produkter som intresserar huvudsakligen dem som ännu inte fyllt 18 år (sötsaker, serietidningar o.d.).
- Priset på en enskild produkt framhävs på något sätt.
- Produkternas namn eller andra kännetecken finns framställda någon annanstans än på detaljhandelsförpackningarna.
- På försäljningsstället används anslag med reklammässiga sloganer.