
Snabblänkar
Egenkontroll inom socialvården
untitled-x
Planen för egenkontroll är en plan för hur verksamhetsenheten eller verksamhethelheten genom praktiska åtgärder ska övervaka, följa upp och utvärdera verksamhetens kvalitet och säkerhet. Planen för egenkontroll är ett dokument där man antecknar alla centrala åtgärder med vilka serviceproducenterna själv övervakar sina verksamhetsenheter, personalens verksamhet och kvaliteten på de tjänster som de producerar. Planen för egenkontroll är ett dagligt verktyg för tjänsternas kvalitet och utveckling. Egenkontrollen baserar sig på den riskhantering som genomförs i verksamhetsenheten där serviceprocesserna bedöms med tanke på kvalitet och klient- och patientsäkerhet.
Varje verksamhetsenhet ska göra upp en skriftlig plan för egenkontroll. Planen för egenkontroll ska utarbetas och uppdateras i ett samarbete mellan verksamhetsenhetens ledning och personal. Planen ska vara framlagd för klienterna och deras närstående i verksamhetsenheten.
Inom socialvårdstjänsterna ska uppmärksamhet ägnas åt stärkandet av klientens självbestämmanderätt, och principer och praxis som gäller detta antecknas i planen för egenkontroll. De begränsade läkemedelsförråd vid enheter för serviceboende inom socialvården och enheter för serviceboende med heldygnsomsorg för vilka en privat serviceproducent har tillstånd eller som en offentlig verksamhetsenhet har anmält ska antecknas i verksamhetsenhetens plan för egenkontroll till följd av den läkemedelslag som trädde i kraft i april 2022. Hälsoskyddslagen förpliktar till att identifiera och följa upp risker som orsakar sanitära olägenheter inom verksamheten samt till systematiskt förebyggande av olägenheterna. Däremot kräver lagen om smittsamma sjukdomar att verksamhetsenheter inom socialvården systematiskt bekämpar vårdrelaterade infektioner och enhetens chef ska följa upp förekomsten av mikrober och sköta smittbekämpning, bland annat skydd för klienter och personal.
I planen för egenkontroll ska också anges till vem klienten kan lämna in en anmärkning om hen är missnöjd med tjänstens kvalitet eller det bemötande hen fått samt hur eventuella korrigerande åtgärder i anknytning till egenkontroll som kommer att vidtas med anledning av anmärkningen.
Blanketter
Författningar
Lag om privat socialservice 922/2011 (finlex.fi)
Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre 980/2012 (finlex.fi)
Socialvårdslag 1301/2014 (finlex.fi)
Socialvårdslag 710/1982 (finlex.fi)
Lag om ordnande av social- och hälsovård 612/2021 (finlex.fi)
Se även
Frågor och svar om egenkontroll (valvira.fi)
Valviras anvisning 9/2016: Egenkontroll av tidsfrister för barnskydd (pdf)
Valviras anvisning 10/2016: Egenkontroll av tidsfrister för utkomststöd (pdf)
Kontakt
Socialvårdens telefontjänst tfn 0295 209 299, våra telefontider vardagar kl. 9.00-11.00.