
Tillsyn över tidsfristerna inom barnskyddet
Tillsyn över tidsfristerna inom barnskyddet
När ett barnskyddsärende har inletts ska en anställd omedelbart bedöma barnets eventuella brådskande behov av barnskydd. Om ärendet inte föranleder brådskande åtgärder bör den anställda inom sju vardagar fatta ett beslut om huruvida det föreligger skäl att börja utreda barnets och familjens behov av stöd och tjänster från barnskyddet. Därefter ska den anställda fatta beslut om en kartläggande bedömning ska göras om barnets behov av annan socialservice, till exempel hemservice eller familjearbete.
Om beslut fattas om bedömning av barnskyddsbehovet ska socialarbetaren i samarbete med föräldrarna bedöma behovet av barnskydd. Detta ska göras utan dröjsmål och senast inom tre månader. Om familjen utgående från bedömningen anses vara i behov av stöd från barnskyddet blir barnet klient inom barnskyddet, varvid barnet får en egen ansvarig socialarbetare. Beslutet om att klientskapet har inletts antecknas i barnskyddshandlingarna som gäller barnet och meddelas även till barnet och vårdnadshavaren.
Valvira och regionförvaltningsverken övervakar hur tidsfristerna iakttas. Två gånger per år görs en datainsamling om tidsfristerna inom barnskyddet med uppgifter från det senaste halvåret. THL sänder materialet till Valvira för tillsynsändamål. På basis av resultaten inleder Valvira och regionförvaltningsverken sådana tillsynsåtgärder som anses vara befogade.