
Snabblänkar
Adoptionsnämndens anvisningar
Adoptionsnämndens anvisningar Huvudtext
I sina anvisningar lyfter adoptionsnämnden fram omständigheter som uppdagats vid tillståndsförfarandet och som bör ägnas särskild uppmärksamhet. Anvisningarna uppdateras efter behov, och bör därför gärna läsas.
Den allmänna styrningen av adoptionsrådgivning tillhör social- och hälsovårdsministeriet. SHM har publicerat en handbok för dem som tillhandahåller adoptionsrådgivning (pdf) (på finska) som bör användas när hemutredning görs.
1. Läkarutlåtanden
Till ansökan ska alltid bifogas T-utlåtande. T-utlåtandet ska vara fullständigt, dvs. samtliga uppgifter som antecknats i utlåtandet ska sändas till adoptionsnämnden. T-utlåtandet får inte vara äldre än ett år när det anländer till nämnden. Adoptionssökanden ska intyga uppgifterna i T-utlåtandet med sin underskrift.
Om en adoptionssökande har en kronisk sjukdom eller någon sådan sjukdom eller skada som begränsar sökandens möjligheter att vårda ett barn eller vars prognos är dålig, ska sökanden sända in ett utlåtande till adoptionsnämnden om sitt hälsotillstånd, utfärdat av en specialistläkare.
Av specialistläkarutlåtandet ska åtminstone följande omständigheter framgå:
- På vilket sätt påverkar hälsotillståndet Er funktionsförmåga?
- Allmäntillståndet och funktionsförmågan för närvarande? Orsakar sjukdomen symtom, och i så fall hurdana symtom?
- Använder Ni medicinering mot sjukdomen?
- Läkarens helhetsbedömning av hur Ert hälsotillstånd och Era symtom samt eventuella associerade sjukdomar kommer att utvecklas i framtiden. På vilket sätt kan Er sjukdom eventuellt påverka Er förmåga att uppfostra ett adoptivbarn och ta hand om barnet fram till vuxen ålder?
- Påverkar sjukdomen Er förväntade livslängd, och i så fall på vilket sätt?
- Att ta emot ett adoptivbarn i familjen kan vara en synnerligen stressande livsperiod som kräver betydande resurser. På vilket sätt reagerar Er sjukdom på påtaglig stress? På vilket sätt bedömer läkaren att den kris som följer av adoptivbarnets eventuella ankomst kommer att påverka Ert hälsotillstånd?
Läkarutlåtandet som skickas till nämnden får inte vara äldre än 6 mån när det anländer till nämnden. En specialistläkare ska i sitt utlåtande ta ställning till hur sjukdomen påverkar adoptivföräldraskapet. Om läkaren inte har tagit ställning till adoptivföräldraskapet måste nämnden begära tilläggsutredning.
Nämnden bedömer effekterna av sökandenas hälsotillstånd i relation till adoptivbarnets bästa. Det är viktigt att sökandena har stabil fysisk och psykisk hälsa, och att de kan ge adoptivbarnet god vård och omsorg ända in i vuxenheten. Det primära kriteriet i adoptionsnämndens beslutsfattande är alltid barnets bästa, och bedömningen av hälsotillståndet görs separat från fall till fall.
2. Socialvårdsorganets utlåtanden
Enligt 24 § 3 mom. i adoptionslagen ska adoptionsbyrån, om den lämnar adoptionsrådgivningen, hos socialvårdsorganet i barnets och sökandenas hemkommun inhämta ett utlåtande om deras förhållanden. Utlåtandet får inte vara äldre än ett år när ansökningen anländer till adoptionsnämnden.
Ett färskt utlåtande av socialnämnden krävs också för de tilläggsutredningar som uppgörs för ansökan om förlängning av tillståndet.
3. Sökande som lever i registrerat partnerskap eller samboförhållande behöver samtycke av partner
En förutsättning för adoptionstillstånd när sökanden lever i registrerat partnerskap eller samboförhållande är att den andra parten i parförhållandet har gett sitt samtycke till adoptionen. Till sökandens hemutredning bifogas därför en kopia av en handling som undertecknats av partnern och där han eller hon ger sitt samtycke till att adoptera ett barn.
Bestämmelserna om givande av samtycke finns i 14 § i adoptionslagen. Samtycket ska ges skriftligt. Samtycket ska dateras och undertecknas av den som ger sitt samtycke. Samtycket mottas personligen av den som lämnar adoptionsrådgivning.
Adoptionsrådgivning ges också till sökandens partner. I samband med adoptionsrådgivning ska straffregisterutdrag kontrolleras för alla myndiga personer som bor i samma hushåll som adoptionssökanden.
4. Polisuppgifter
Under adoptionsrådgivningen bör straffregistret kontrolleras samt adoptionssökandenas polisuppgifter och uppgifter om eventuella fall där polisen larmats till bostaden. Kontrollen bör ha gjorts högst ett år före den tidpunkt då ansökan anländer till adoptionsnämnden.
Ett kommunalt socialvårdsorgan som fungerar som tillhandahållare av adoptionsrådgivning har rätt att få polisuppgifterna med stöd av 20 § i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000).
Om adoptionsrådgivningen lämnas av en adoptionsbyrå (i praktiken Rädda Barnen rf), ska den begära kontroll av polisuppgifter av socialvårdsorganet i sökandenas hemkommun samtidigt som den inhämtar ett utlåtande om sökandenas förhållanden enligt 24 § i adoptionslagen (22/2012).
Sökandens polisuppgifter får inte lämnas in till adoptionsnämnden som sådana. Det räcker att hemutredningen innehåller ett nämnande om att polisuppgifterna har kontrollerats. Om adoptionssökandens polisuppgifter innehåller en sådan anteckning som kan påverka deras adoptivföräldraskap, ska detta antecknas i hemutredningen. I annat fall räcker det att hemutredningen innehåller uppgiften om att sökandens polisuppgifter har kontrollerats samt datum för kontrollen. En bedömning av den eventuella effekten på adoptivföräldraskapet görs av det kommunala socialvårdsorganet.
En anteckning om att polisuppgifterna har kontrollerats samt om eventuella larm av polisen till bostaden ska finnas i alla hemutredningar. Om anteckning saknas måste adoptionsnämnden begära tilläggsutredning.
5. Anmälningsskyldighet
Anmälningsskyldighet (pdf)
6. Coronapandemin och anmälningsskyldighet om förändrade förhållanden
Coronapandemin kan i sig påverka familjernas situation vad gäller sysselsättning, ekonomi eller hälsa och kan även på andra sätt avspeglas i familjens helhetssituation. Adoptionsnämnden preciserar i coronapandemins undantagstider att anmälningsskyldigheten om förändrade förhållanden på grund av pandemin borde bedömas från fall till fall. Adoptionssökande ska ta kontakt med sin adoptionsrådgivare för detta, som tillsammans med de sökande bedömer huruvida de förändringar som skett i förhållandena för familjen är sådana som påverkar familjens helhetssituation och beredskap att ta emot ett adoptivbarn. Adoptionsnämnden kräver inte under dessa pågående undantagstider att anmälan om förändrade förhållanden behöver göras för tidsbestämda permitteringar på tre månader eller kortare perioder, om inte förändringen väsentligt påverkar de sökandes situation. Sökande ska dessutom vid förändringssituationer alltid ta kontakt med sin adoptionsrådgivare, så att även tjänstorganet får information om eventuella förändringar i familjens situation. Dessa riktlinjer gäller tills vidare och de gäller i coronapandemins undantagstider.
Kontakt
E-post
Chef
Irene Pärssinen-Hentula
adoptionsnämndens ordförande
tfn 0295 209 247
fornamn.efternamn@valvira.fi
Jurist
Arttu Malava
adoptionsnämndens vice ordförande
Tfn 0295 209 231
fornamn.efternamn@valvira.fi
Jurist
Johanna Huovinen
adoptionsnämndens sekreterare
Tfn 0295 209 626
fornamn.efternamn@valvira.fi
Överinspektör
Minna Malviniemi
adoptionsnämndens sekreterare
tfn 0295 209 611
fornamn.efternamn@valvira.fi
Adress:
Adoptionsnämnden
Valvira
PB 43
00521 Helsingfors