
Snabblänkar
Är du missnöjd med de småbarnspedagogiska tjänsternas kvalitet eller säkerhet?
Är du missnöjd med de småbarnspedagogiska tjänsternas kvalitet eller säkerhet? Pääsisältö
Anmärkning
Om du är missnöjd med säkerheten eller kvaliteten av de småbarnspedagogiska tjänster som du anlitar rekommenderar vi att saken först utreds med verksamhetsstället eller med den kommunala myndighet som ansvarar för ordnandet av tjänsten. Det snabbaste sättet att reda ut saken är ofta att samtala med personalen vid enheten för småbarnspedagogik eller vid behov vara i kontakt med daghemsföreståndaren.
Om saken inte kan redas ut genom samtal på verksamhetsstället för småbarnspedagogik, kan vårdnadshavarna framställa en anmärkning till den för verksamheten ansvariga daghemsföreståndaren, den ansvariga personen vid verksamhetsstället eller en ledande tjänsteinnehavare inom småbarnspedagogiken (lagen om småbarnspedagogik 54 §). Anmärkningen kan framställas som ett fritt formulerat brev. Den ska innehålla en tydlig beskrivning av den omständighet som anmärkningen gäller. Anmärkningen ska besvaras inom skälig tid (i regel 1–4 veckor). Svaret ska vara motiverat och innehålla uppgift om på vilket sätt anmärkningen utretts på verksamhetsstället och vilka fortsatta åtgärder som eventuellt kommer att vidtas med anledning av anmärkningen. I ett svar på en anmärkning får ändring inte sökas genom besvär.
Framställandet av anmärkning inskränker inte din rätt att söka ändring eller anföra klagomål hos tillsynsmyndigheterna. Den kommunala socialombudsmannen bistår vid behov i framställandet av en anmärkning och ger råd i frågor som gäller tillämpningen av lagen om småbarnspedagogik.
Om du har framställt en anmärkning bör du vänta på att den besvaras innan du vidtar eventuella andra åtgärder, eftersom svaret på anmärkningen kan leda till ett resultat i ditt ärende. Om du inte är nöjd med svaret på din anmärkning kan du anföra klagomål hos tillsynsmyndigheten (regionförvaltningsverket, Valvira). Om anmärkning inte har framställts i ett klagomålsärende får tillsynsmyndigheten överföra ärendet att behandlas som en anmärkning vid det verksamhetsställe som klagomålet gäller. Den som anfört klagomålet underrättas om överföringen.
Klagomål hos regionförvaltningsverket eller Valvira
Vem som helst kan anföra klagomål om man anser att en myndighet har förfarit lagstridigt eller försummat sina skyldigheter. Förvaltningsklagan (klagomål) kan också anföras om skötseln av en sådan uppgift som myndigheten är skyldig att ordna, trots att uppgiften handhas av en privat serviceproducent, till exempel ett privat daghem. Klagomålet riktas till tillsynsmyndigheten (regionförvaltningsverket, Valvira).
Klagomålet framställs skriftligen. Med tillståndsmyndighetens samtycke kan klagomålet i undantagsfall framställas muntligen. För ett klagomål som framställs hos regionförvaltningsverket får du anvisningar av regionförvaltningsverket i ditt område. Användningen av elektronisk ärendehantering förutsätter inloggning som sker med nätbankskoder, mobilcertifikat eller Katso-identifiering. Det elektroniska klagomålet innehåller vägledande frågor som hjälper dig att lämna in tillräckliga uppgifter som behövs för att klagomålet ska kunna behandlas. Ett klagomål kan också lämnas in på blanketten nedan eller formuleras fritt, varvid de uppgifter ska framgå som nämns på blanketten.
I klagomålet bör du motivera varför du anser att förfarandet har varit felaktigt samt ange tidpunkten för det som inträffat. Ärenden som är över två år gamla behandlas inte utan särskild orsak.
Vad kan ett klagomål leda till?
Tillsynsmyndigheten överväger om det på basis av klagomålet föreligger skäl att misstänka ett sådant felaktigt förfarande eller en sådan försummelse som tillsynsmyndigheten ska utreda. Om uppgifterna är bristfälliga eller om det inte är möjligt att utreda saken med de medel som finns till tillsynsmyndighetens förfogande kan klagomålet lämnas utan behandling. Om tillsynsmyndigheten bedömer att klagomålet inte föranleder åtgärder informeras klaganden om detta. I sådana fall där utredningen av ett klagomål inte hör till Valviras behörighet överförs klagomålet till den behöriga myndigheten. Den som anfört klagomålet informeras om överföringen.
Genom ett klagomål kan man inte ändra eller upphäva avgöranden eller beslut som fattats av domstolar eller andra myndigheter. Genom ett klagomål kan man inte heller få ekonomisk ersättning.
Länk till elektroniskt klagomål (Valvira)
Att anföra klagomål hos regionförvaltningsverket (suomi.fi)