
Tillsynsprocessen
Tillsynsprocessen
Utredningen av ett ärende som gäller en yrkesutbildad persons yrkesutövning börjar från de uppgifter som föreligger vid tidpunkten då utredningen påbörjas, dvs. vanligen uppgifterna i anmälan. Den yrkesutbildade personen kan också ha en tidigare tillsynshistoria, varvid ett mer omfattande material finns tillgängligt. Beroende på arten av tillsynsärendet överväger föredraganden vilken annan utredning som skaffas. Ofta är det inte klart om det gäller omständigheter som hänför sig till hälsotillstånd eller funktionsförmåga, otillbörligt förfarande eller kompetens, eller om ärendet består av en blandning av alla dessa element.
Vid utredningen av tillsynsärenden har Valvira omfattande befogenheter att få information och dokument, såväl om den yrkesutbildade personen som hans eller hennes yrkesutövning. I tillsynsärenden som gäller en yrkesutbildad person begärs vanligen utredningar från personens arbetsplats och den instans som vårdat honom eller henne. Valvira kan också utreda vilka läkemedel som förskrivits till en yrkesutbildad person, vem som förskrivit dem samt vilka läkemedel den yrkesutbildade personen förskrivit och till vem. För en bedömning av yrkesutövningens ändamålsenlighet kan man av den yrkesutbildade personens patienter ta ett s.k. patienturval till grund för bedömningen av yrkesverksamheten. Om det inte på andra sätt är möjligt att skaffa en tillräcklig utredning om den yrkesutbildade personens yrkesmässiga funktionsförmåga eller hälsotillstånd eller yrkesskicklighet kan Valvira ålägga honom eller henne att genomgå en utredning av den yrkesmässiga funktionsförmågan och hälsotillståndet. Valvira kan också förordna en inspektion av mottagningsverksamheten, om det anses vara nödvändigt för utredningen. I ett tillsynsärende begärs alltid en redogörelse, ibland flera, av den yrkesutbildade person som ärendet gäller.
När den mottagna utredningen bedömts vara tillräcklig hörs den yrkesutbildade personen, dvs. han eller hon bereds tillfälle att uttala sin åsikt i saken och lämna sin förklaring. Om ärendet inte föranleder åtgärder behöver personen oftast inte höras. Ärendet avgörs vid avdelningen för tillsyn över hälso- och sjukvården, där ett beslut fattas om att ärendet inte föranleder åtgärder eller ett beslut där Valvira uttrycker sin åsikt, fäster den yrkesutbildade personens uppmärksamhet på vikten av någon omständighet eller ger en anmärkning, uppmaning eller meddelar föreskrifter. Ärenden som innefattar en skriftlig varning, begränsning eller fråntagande av rätten att utöva yrket eller förbud att använda en yrkesbeteckning behandlas och avgörs av nämnden för tillsyn över yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården.
Klagomål om vården och behandlingen av en patient
Valvira tar sig an klagomål i vilka felbehandling misstänks ha lett till döden eller grav bestående invaliditet. Valvira har utarbetat en promemoria som beskriver hur klagomålsärenden behandlas.
Bland Valviras personal finns bland annat specialistläkare som representerar flera olika specialiteter, sakkunniga i vårdarbete samt jurister, som bedömer klagomålen. Vid behov ber Valvira dessutom ett utlåtande av en eller flera utomstående permanenta sakkunniga, som tar ställning i ärendet. Utlåtande av en permanent sakkunnig behövs särskilt i fall som gäller sådana omständigheter som förutsätter extern sakkunskap.
Valvira bedömer huruvida vården och behandlingen av patienten har varit ändamålsenlig, eller om det inträffat fel, försummelser eller annat klandervärt. Därtill tar man ställning till hur allvarligt det oändamålsenliga förfarandet har varit och huruvida sjukdomsförloppet och prognosen skulle ha kunnat påverkas (och på vilket sätt) genom ett annorlunda agerande.
Utgående från en medicinsk bedömning är det i praktiken i många situationer möjligt att behandla patienten på flera alternativa sätt, och sällan finns det ett enda korrekt sätt att genomföra vården. Situationen bör bedömas individuellt för varje patient med övervägande av olika behandlingsmetoders nytta och eventuella olägenheter.
När man i efterhand bedömer om patientens sjukdomsförlopp och prognos skulle ha kunnat vara annorlunda är det vanligen fråga om ett övervägande av de sannolika konsekvenserna för det ena eller andra behandlingsalternativet. I många fall är det svårt eller omöjligt att efteråt dra tillförlitliga slutsatser om huruvida patientens prognos väsentligt hade kunnat påverkas genom ett annorlunda agerande.
Beslutsdokumentet i ärendet innehåller en genomgång av den utredning som skaffats, en bedömning av hur vården och behandlingen genomförts, slutsatser om ändamålsenligheten av behandlingen, motiveringar till dem och tillsynsmyndighetens beslut i ärendet. Beslutet kan också vara att man inte kunnat konstatera några otillbörligheter i vården och behandlingen.
Om en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården eller en verksamhetsenhet konstaterats ha förfarit felaktigt, försummat sina uppgifter eller på annat sätt handlat klandervärt kan man med tanke på personens framtida yrkesutövning fästa hans eller hennes uppmärksamhet vid en ändamålsenlig yrkesutövning (påpekande) eller ge en anmärkning. Ett sådant påpekande eller en anmärkning utgör administrativ styrning som ges av tillsynsmyndigheten. Valvira kan också ge en uppmaning eller meddela föreskrifter (t.ex. om att korrigerande åtgärder ska vidtas). Valvira kan vid behov efter att beslut meddelats fortsätta tillsynen för att säkerställa att den yrkesutbildade personen/verksamhetsenheten rättar till eller ändrar sitt agerande på det sätt som förutsätts i beslutet.
Om det under utredningen av ett tillsynsärende uppstår en misstanke om att den yrkesutbildade personen eller verksamhetsenheten fungerar på ett otillbörligt sätt också i övrigt, och inte enbart i det aktuella enskilda fallet, kan Valvira ta upp ärendet för utredning och avgörande som ett separat tillsynsärende.
Klagomålsprocessen i bild
I utredningsskedet av klagomålsprocessen begärs utredningar eller redogörelser av dem som deltagit i vården, och man går igenom den dokumentering som finns tillgänglig om vården och behandlingen. I bedömningsskedet begär man sakkunnigutlåtanden och anlitar ämbetsverkets egen sakkunskap. Efter hörandet fattas ett beslut, som sedan skickas till klaganden och till dem som berörs av ärendet.