
Vanliga frågor om privata hälso- och sjukvårdstjänster
Privata hälso- och sjukvårdstjänster vanliga frågor
Tillståndsansökningar/anmälningar
-
Vart skickar jag ansökningar och anmälningar?
Valvira beviljar tillstånd för serviceproducenter som bedriver verksamhet inom området för två eller flera regionförvaltningsverk. Tillstånd för serviceproducenter med verksamhet inom området för ett regionförvaltningsverk beviljas av regionförvaltningsverket.
Samtliga av den självständiga yrkesutövarens anmälningar om inledande, ändring eller upphörande av verksamhet skickas till regionförvaltningsverket i huvudverksamhetsområdet. Kontaktuppgifter till regionförvaltningsverken finns på regionförvaltningsverkets webbplats (avi.fi).
Vi rekommenderar att du använder e-tjänsten (valvira.fi) för att göra ansökningar och anmälningar. Handlingar till Valvira skickas till registratorkontoret på kirjaamo[at]valvira.fi (eller per post till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, PB 43, 00521 Helsingfors).
I anvisningen till producenter av privata hälso- och sjukvårdstjänster hittar du mer information om tillståndsansökan (bland annat om kraven på den ansvariga föreståndaren för hälso- och sjukvårdstjänster, patientombudsmannens uppgifter och vilka bilagor som behövs för tillståndsansökan).
-
Får Valvira information från magistraten, Skatteförvaltningen eller Patent- och registerstyrelsen när serviceproducentens uppgifter (till exempel adressuppgifter) ändras eller verksamheten upphör?
Magistraten, Skatteförvaltningen eller Patent- och registerstyrelsen meddelar inte ändringar i serviceproducentens verksamhet eller uppgifter till Valvira. Serviceproducenten måste göra en anmälan till Valvira när uppgifter ändras eller när ett verksamhetsställe/hela verksamheten upphör.
-
Företagets FO-nummer ändras. Vad innebär det i tillståndsförvaltningen?
När FO-numret ändras måste serviceproducenten söka nytt tillstånd, eftersom tillstånden beviljas enskilda FO-nummer.
-
Vilka faktorer påverkar handläggningstiden för en ansökan?
E-tjänsten påskyndar handläggningen av en ansökan. Handläggningstiden påverkas bland annat av ansökans omfattning (till exempel antalet verksamhetsställen), hur väl uppgifterna som efterfrågas i blanketterna har fyllts i och om alla nödvändiga handlingar har skickats in tillsammans med ansökan.
-
Kan man tillhandahålla hälso- och sjukvårdstjänster som så kallad lättföretagare?
Inom ramen för gällande lagstiftning är det inte möjligt att tillhandahålla hälso- och sjukvårdstjänster via en faktureringstjänst utan tillstånd eller anmälan enligt lag till regionförvaltningsverket, om man är så kallad lättföretagare.
För tillhandahållande av privata hälso- och sjukvårdstjänster krävs antingen tillstånd av tillståndsmyndigheten eller anmälan om självständig yrkesutövning till regionförvaltningsverket. Den som tillhandahåller tjänsterna ska ha tillståndet. Arbetstagare kan inte beviljas tillstånd, utan det är arbetsgivaren (det företag som tillhandahåller tjänsterna) som ska ha tillstånd att tillhandahålla hälso- och sjukvårdstjänster.
Faktureringstjänstföretag kan inte beviljas tillstånd enligt lagen om privat hälso- och sjukvård (152/1990), eftersom de inte själva tillhandahåller sådana hälso- och sjukvårdstjänster som avses i 2 § i lagen om privat hälso- och sjukvård. Därför uppfylls inte heller de verksamhetsbetingelser som fastställs i 2 kap. 3 § i lagen om privat hälso- och sjukvård och som är villkor för beviljande av tillstånd.
Det krävs ett FO-nummer för att man ska kunna vara självständig yrkesutövare inom hälso- och sjukvården. En självständig yrkesutövare kan dock sköta faktureringen som hen vill, men det undanröjer inte skyldigheten att göra anmälan om självständig yrkesutövning till regionförvaltningsverket.
Avgifter
-
Inom vilken tidsfrist ska en verksamhet/ett verksamhetsställe inom privat hälso- och sjukvård upphöra för att årsavgift inte ska behöva betalas för det aktuella året?
Anmälan om att verksamheten/ett verksamhetsställe upphör ska göras till Valvira före slutet av mars (31.3) det året då verksamheten upphör, varvid årsavgift inte tas ut för det året. Årsavgiften är 500 € för vart femte nytt verksamhetsställe. Aktörer som bedriver verksamhet med tillstånd av regionförvaltningsverket gör anmälan till regionförvaltningsverket.
-
Vilka avgifter tas ut vid ansökan om nytt tillstånd?
Ett nytt tillstånd av Valvira för privat hälso- och sjukvård kostar 2 200 €/1–5 verksamhetsställen när ansökan lämnas via e-tjänsten. När ansökan skickas in på papper/via e-post kostar ett nytt tillstånd 2 640 €/1–5 verksamhetsställen. Utöver detta tas det ut en avgift på 500 € för vart femte nytt verksamhetsställe. En serviceproducent som beviljats ett nytt tillstånd betalar ingen årsavgift det första kalenderåret. Egna avgifter gäller för sjukhus, rehabiliteringsinrättningar och övrig verksamhet dygnet runt. Alla avgifter finns i bilagan till Social- och hälsovårdsministeriets förordning (1498/2019) (finlex.fi).
-
Vilka avgifter tas ut vid ansökan om ändring av tillstånd?
Ansökan via e-tjänsten
- Nytt verksamhetsställe i serviceproducentens egna lokaler 800 €/1–5 verksamhetsställen
- Nytt verksamhetsställe i en annan serviceproducents lokaler 500 €/1–5 verksamhetsställen
- Utvidgning av serviceområdet 400 €
- Byte av ansvarig föreståndare 500 €
- Annan väsentlig ändring (t.ex. väsentlig ändring av lokalerna) 400 €
Ansökan på papper/via e-post
- Nytt verksamhetsställe i serviceproducentens egna lokaler 960 €/1–5 verksamhetsställen
- Nytt verksamhetsställe i en annan serviceproducents lokaler 600 €/1–5 verksamhetsställen
- Utvidgning av serviceområdet 480 €
- Byte av ansvarig föreståndare 500 €
- Annan väsentlig ändring (t.ex. väsentlig ändring av lokalerna) 480 €
Avgifterna baseras på Social- och hälsovårdsministeriets förordning (1498/2019) (finlex.fi), som gäller till den 31 december 2021. Alla avgifter finns på Valviras avgiftssida (valvira.fi).
-
Måste jag betala om jag återkallar ansökan eller om det fattas ett negativt beslut om ansökan?
Prestationsavgiften som avses i förordningen tas ut även för ett negativt beslut. Ett negativt beslut kan fattas om kraven för att bevilja tillstånd för hälso- och sjukvård inte uppfylls eller om den sökande inte skickar in nödvändiga utredningar och kompletteringar i tid så att tillståndsärendet kan behandlas. Enligt 31 § i förvaltningslagen (434/2003) (finlex.fi) ska parten medverka till utredningen av ett ärende som han eller hon har inlett.
Om ansökan återkallas eller förfaller innan ärendet har behandlats färdigt är handläggningsavgiften hälften av avgiften för beslutet.
Verksamhetsställen
-
En serviceproducent bedriver verksamhet i en annan serviceproducents lokaler och värdföretaget flyttar sitt verksamhetsställe. Ska övriga serviceproducenter som bedriver verksamhet i värdföretagets lokaler göra en ansökan om nytt verksamhetsställe?
Ja. Serviceproducenterna som flyttar med betalar dock 250/300 € för det nya verksamhetsstället (normalt 500 €), om deras ansökan om ändring av tillstånd har inletts inom två månader från det att värdföretaget inledde sin verksamhet på det nya verksamhetsstället.
-
Måste man ansöka om tillstånd även för lokaler inom offentlig hälso- och sjukvård?
Ditt företag ska ha tillstånd för privat hälso- och sjukvård också om det producerar hälso- och sjukvårdstjänster enligt ett avtal om köpta tjänster som ingåtts med en offentlig aktör eller utifrån ett annat motsvarande arrangemang. Tillstånd ska sökas för alla verksamhetsställen där en serviceproducent tillhandahåller privata hälso- och sjukvårdstjänster.
-
Behöver en serviceproducent som endast tillhandahåller distanstjänster ansöka om tillstånd för verksamhetsställen?
Serviceproducenten ska ha minst ett utsett verksamhetsställe, även om det inte finns någon mottagningsverksamhet i lokalerna. Man behöver inte ansöka om tillstånd för verksamhetsställe för alla de platser varifrån distanstjänsterna tillhandahålls. Ändring av ett verksamhetsställe som endast producerar distanstjänster kostar 250 € när ansökan görs via e-tjänsten (300 € för pappersansökan/ansökan via e-post).
-
Behöver man söka tillstånd för privat hälso- och sjukvård för en boendeenhet inom socialvården?
Tillstånd för hälso- och sjukvård krävs när verksamheten på en boendeenhet inom socialvården omfattar följande hälso- och sjukvårdstjänster: behandling med smärtpump, intravenös läkemedels- och vätskebehandling, behandling med narkotiska läkemedel som injiceras, substitutionsbehandling eller avgiftsbelagd vaccinationsverksamhet (som inte ingår i avtalet med kommunen om vaccination av klienter på boendeenheten). Dessutom krävs tillstånd för hälso- och sjukvård i situationer där hälso- och sjukvårdstjänster, (till exempel hemsjukvård) också tillhandahålls klienter utanför en boendeenhet inom socialvården.
-
Kan jag skicka in ansökan för ett nytt verksamhetsställe trots att förhandsinspektionen inte har genomförts än?
Om förhandsinspektionen inte ska genomföras förrän nära inpå verksamhetens startdatum kan du skicka in tillståndsansökan utan en inspektionsberättelse. Ansökan kan om möjligt behandlas ända fram till beslutsfasen i väntan på inspektionsberättelsen om alla andra nödvändiga kompletteringar och bilagor är inlämnade.
Upphörande av verksamheten vid ett verksamhetsställe
-
Vad är skillnaden mellan att en verksamhet upphör och avbryts?
När ett verksamhetsställe upphör avslutas produktionen av tjänster helt och hållet på det aktuella verksamhetsstället och verksamhetsstället markeras som upphört i registret. För att fortsätta verksamheten på samma verksamhetsställe måste serviceproducenten ansöka om ett nytt tillstånd för verksamhetsstället.
Verksamheten vid ett verksamhetsställe som avbrutit sin verksamhet kan påbörjas igen genom att serviceproducenten gör en anmälan. Då gör tillståndsmyndigheten en ny bedömning av verksamhetsförutsättningarna. Verksamhetsställen som har avbrutit sin verksamhet för viss tid eller tillsvidare får också betala årsavgift. Man får inte fortsätta en avbruten verksamhet utan att göra en anmälan. För att fortsätta en avbruten verksamhet betalar man 30 % av avgiften för ansökan om ändring av tillstånd för motsvarande verksamhet, alltså för ansökan om nya verksamhetsställen:
- Om det är fråga om serviceproducentens verksamhetsställen i egna lokaler kostar det 240 €/1–5 verksamhetsställen att fortsätta en avbruten verksamhet när ansökan lämnas in via e-tjänsten (288 € med pappersansökan/ansökan via e-post)
- Om det är fråga om serviceproducentens verksamhetsställen i en annan serviceproducents lokaler kostar det 150 €/1–5 verksamhetsställen att fortsätta en avbruten verksamhet när ansökan lämnas in via e-tjänsten (180 € med pappersansökan/ansökan via e-post).
Vilka uppgifter ska lämnas till tillståndsmyndigheten när en verksamhet upphör?
Serviceproducenten ska göra en anmälan om att verksamhetsstället upphör. I anmälan anges datumet när verksamheten upphör och adressen där (manuella) journalhandlingar i pappersform som uppstått på verksamhetsstället förvaras och/eller i vilket system elektroniska journalhandlingar förvaras.
Kontakt
Privata hälso- och sjukvårdstjänster:
ythluvat(at)valvira.fi
telefon 0295 209 244 (måndag-fredag kl. 10-11)