
Ändring av tillstånd
Ändring av tillstånd
Ändring av tillstånd ansöks bland annat i följande situationer:
- avsikten är att inleda verksamhet vid ett nytt verksamhetsställe (tillsättning av nytt verksamhetsställe, flyttning till nya lokaler)
- annan omläggning av verksamhetslokalerna
- nya serviceområden
- byte av föreståndare som ansvarar för hälso- och sjukvårdstjänsterna
Behandlingstid
Den genomsnittliga handläggningstiden för ansökningar är cirka 30 dagar. Vi hoppas att ansökningar inlämnas ungefär en månad före verksamhetens planerade startdatum. Behandlingen sker snabbare om ansökan har lämnats in via e-tjänsten, erforderliga uppgifter har fyllts i omsorgsfullt och samtliga bilagor har skickats in tillsammans med ansökan.
Elektronisk ärendehantering
Vi rekommenderar att anmälningar i första hand görs elektroniskt via e-tjänsten. Den elektroniska ärendehanteringen är enklare och förmånligare för sökanden än att ansöka i pappersformat (inklusive e-post). Inloggning i ärendetjänsten sker via organisationens Katso-kod. Mer information om suomi.fi-identifikationen finns på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Mer information om Valviras elektronisk ärendehantering (valvira.fi). I e-tjänsten kan man:
- läsa företagets tillståndsdata
- ansöka om nytt tillstånd att producera privata hälso- och sjukvårdstjänster
- ansöka om ändringar i tillståndet
- lämna in anmälningar som gäller tillståndet
- enkelt följa upp behandlingen av sin ansökan eller anmälan
- även beslut, meddelanden och uppgifter om registreringen sänds via det elektroniska systemet.
Anvisning för Privata social- och hälsovårdstjänsters elektronisk ärendehantering (pdf)
Valviras e-tjänster
Valviras e-tjänster
- För privatpersoner: yrkesrättigheter, anmälan om självständig yrkesutövning samt klagomål som gäller socialvården
- För företag: tillstånds- och anmälningsärenden för privata producenter av social- och hälsovårdstjänster
Om du har problem med ditt företags-ID, se instruktionerna för att lägga till behörigheter.
Klagomål som gäller hälso- och sjukvården kan tills vidare göras endast på en blankett.
Årsrapporter skickas via Valveris tjänst för verksamhetsberättelser.
Ansökan om ändringstillstånd i e-tjänsten
I e-tjänsten väljs ”Ansök om ändring av tillstånd eller lämna in en anmälan om ändring av verksamheten” och tillståndsändring som gäller verksamhetsstället. Blanketterna ska ifyllas omsorgsfullt. En bristfälligt ifylld ansökan fördröjer behandlingen av ärendet. Vi ger gärna handledning i frågor som gäller ifyllning av ansökan.
Till en elektronisk ansökan fogas vid behov bilagor som behövs för behandling av ärendet.
Ansökan om ändring av tillståndet på pappersblankett
Ansökan om tillstånd och de blanketter som ska bifogas separat för varje verksamhetsställe ska ifyllas omsorgsfullt. En bristfälligt ifylld ansökan fördröjer behandlingen av ärendet. Vi ger gärna handledning i frågor som gäller ifyllandet av ansökan.
- Ansökan om tillhandahållande av privata hälso- och sjukvårdstjänster (word). Ifylls alltid vid ansökan om ändring av tillståndet (1 exemplar).
- Bilaga: Tjänster och personal (word). Uppgifterna om varje verksamhetsställe ges på separat blankett. Blanketten ska ifyllas i sin helhet.
Till en pappersansökan fogas vid behov de bilagor som behövs för behandling av ärendet.
De undertecknade ansökningshandlingarna kan skickas antingen
a) i skannat format till adressen: kirjaamo@valvira.fi eller
b) per post till adressen: Valvira, PB 43, 00521 Helsingfors
Bilagor som behövs för behandling av ärendet
- Inspektionsberättelse för verksamhetslokaler. Om tjänster tillhandahålls i egna lokaler ska lokaliteterna och anordningarna inspekteras. Inspektionen utförs av tjänsteinnehavaren av välfärdsområdet. Vid inspektionen kan man använda blanketten Inspektionsberättelse för verksamhetsenhet inom den privata hälso- och sjukvården, förhandsinspektion (pdf)
- Om tjänster tillhandahålls i lokaliteter som innehas av en annan serviceproducent inom hälso- och sjukvården behövs en redogörelse (t.ex. undertecknat avtal), varav framgår att sökanden har rätt att använda avsedda lokaliteter och anordningar.
- Redogörelse (t.ex. CV eller matrikelutdrag) över den arbetserfarenhet som innehas av föreståndaren som ansvarar för hälso- och sjukvårdstjänsterna, om den ansvariga föreståndaren inte tidigare har godkänts av Valvira för uppgiften. Den ansvariga föreståndarens samtycke behöver inte bifogas till ansökan. Vi skickar beslutet för kännedom också till den utsedda föreståndaren. Den ansvariga föreståndaren ska vara en i 2 § i lagen om yrkesutbildade personer avsedd yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården och ska, med beaktande av verksamhetens omfattning och de tjänster som tillhandahålls, ha en för tjänstens framgångsrika handhavande lämplig utbildning och tillräcklig praktisk erfarenhet (cirka 2 år).
- Plan för läkemedelsbehandling, ifall behandling med läkemedel har en central betydelse i de tjänster som tillhandahålls, t.ex. hemsjukvård, vård av opioidberoende personer, sjukhusverksamhet. Planen för läkemedelsbehandling ska utarbetas i enlighet med SHM:s handbok Säker läkemedelsbehandling. En plan för läkemedelsbehandling ska utarbetas separat för varje verksamhetsställe.
- STUK:s säkerhetstillstånd, om ansökan gäller röntgenundersökningen
- Tillstånd för laboratorium för mikrobiologi enligt 18 § i lagen om smittsamma sjukdomar, om serviceområdet är klinisk mikrobiologi.
- Blanketten Ambulansutrustning (word) används tillsammans med blanketten Inspektionsberättelse för verksamhetsenhet inom den privata hälso- och sjukvården /förhandsinspektion.
- Fordon som används för prehospital akutsjukvård och överflyttning av patienter (word). Ifylls separat för varje stationsplats.
Avgifter som tas ut av serviceproducenten
Tillståndsavgifter har ändrats sedan 1.1.2020. Mer information om tillstånds- och årsavgifter finns på Valviras webbsida Avgifter. Tillståndsavgifterna för ansökningar som sänds in via e-tjänsten är i regel förmånligare än för pappersansökningar eller ansökningar som skickas via e-post.
Kontakuppgifter
Frågor som gäller tillståndsärenden inom den privata hälso- och sjukvårdtsjänster:
ythluvat@valvira.fi, telefon 0295 209 244 på vardagar kl. 10.00–11.00.
För serviceproducenter som fungerar inom ett enda regionförvaltningsverks område, eller endast leverantörer av anmälningspliktiga tjänster och självständiga yrkesutövare är tillståndsmyndigheten regionförvaltningsverket (avi.fi). Kontakta den regionalförvaltningsverket i ditt område.
Elektronisk ärendehantering för yrkesutbildade personer
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kundtjänst för organisationer ger råd i användningen av Suomi.fi-fullmakter
- instruktionsfilmer på Valviras videokanal (Dreambroker.com, på finska)
- Anvisning för Privata social- och hälsovårdstjänsters elektronisk ärendehantering (pdf)
Mari Alajoutsijärvi
Assistent
Marketta Niemelä
Inspektör
Jenny Toikander
Inspektör
Veera Alajärvi
Överinspektör
Irja Hemmilä
Överinspektör
Anu Nieminen
Överinspektör
Toini O. Lantto
Överinspektör
Niina Malila
Överinspektör
Jukka Karhu
Överinspektör
Laura Nokela
Överinspektör
Outi Polso
Överinspektör
Anu Karhu
Jurist
Niina Keskitalo
Jurist
Eine Oinas-Soudunsaari
Enhetschef, hälsovårdsråd
Våra e-postaddresser har formen fornamn.efternamn@valvira.fi
Dokumenter skickas på adressen:
Valvira
PB 43
00521 Helsingfors
eller per e-mail:
kirjaamo@valvira.fi
Skyddad e-post för sekretessbelagda uppgifter