
Pikalinkit
Muistutus tai kantelu sosiaalihuollossa
Muistutus tai kantelu sosiaalihuollossa osa 1
Jos olet tyytymätön sosiaalihuollon palveluun:
- Käsittele asia sosiaalihuollon palvelua antaneessa toimintayksikössä
- Tee sosiaalihuollon toimintayksikköön kirjallinen muistutus
- Tee kantelu aluehallintovirastoon
Muistutus tai kantelu
1. Käsittele asia sosiaalihuollon palvelua antaneessa toimintayksikössä
Ensisijainen tapa selvittää palvelussa ilmennyt ongelma on keskustelu palvelua antaneessa toimintayksikössä. Keskustele kyseessä olevan henkilön tai hänen esihenkilönsä kanssa. Näin asiat voidaan selvittää nopeasti.
Voit myös ottaa yhteyttä sosiaaliasiamieheen, jos tarvitset apua ja neuvoja asian käsittelyssä.
Jos keskustelu ei auta, voit tehdä kirjallisen muistutuksen sosiaalihuollon toimintayksikköön.
2. Tee muistutus
Kirjoita mahdollisimman selkeä kuvaus asiasta, josta haluat tehdä muistutuksen. Kerro mahdollisimman tarkasti, milloin ja missä tapaus sattui. Kerro selkeästi, mihin olet tyytymätön saamassasi sosiaalihuollon palvelussa. Selitä selvästi menettely ja ajankohta.
Lähetä muistutus toimintayksikköön tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Hänen täytyy kirjata ja käsitellä muistutus ja vastata sinulle kirjallisesti.
Jos et ole tyytyväinen vastaukseen, voit tehdä kantelun aluehallintovirastolle.
Jos palvelua saanut asiakas ei sairauden, henkisen toimintakyvyn vajavuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi kykene itse tekemään muistutusta tai jos hän on kuollut, muistutuksen voi tehdä hänen laillinen edustajansa, omaisensa tai muu läheisensä.
3. Tee kantelu aluehallintovirastoon (erityistapauksissa Valviraan)
Lähes kaikki sosiaalihuoltoa koskevat kantelut kuuluvat aluehallintovirastoille. Ohjeet kantelun tekemiseen aluehallintovirastolle löydät sivulta Valvonta ja kantelut (avi.fi).
Valvira käsittelee vain sellaiset kantelut, jotka koskevat kahden tai useamman aluehallintoviraston alueella annettuja sosiaalihuollon palveluja. Myös laajakantoiset ja periaatteellisesti tärkeät asiat käsittelee Valvira. Tällä yleensä tarkoitetaan ensimmäistä kertaa linjattavia tai koko Suomea koskevia asioita. Voit tehdä kantelun sosiaalihuollon sähköisessä asioinnissa (valvira.fi), kantelulomakkeella (valvira.fi, pdf) tai vapaamuotoisesti. Jos Valvira joutuu siirtämään kantelun aluehallintovirastolle, se hidastaa kantelun käsittelyä merkittävästi. Sähköinen asiointi on nopein tapa saada kantelu käsittelyyn, mutta voit myös toimittaa kantelun Valviran kirjaamoon postitse (lomake- tai vapaamuotoinen kantelu).
Miten teen sosiaalihuollon sähköisen kantelun Valviraan?
-
Sähköisen kantelun käsittelyssä tarvitsemme seuraavat tiedot:
- kantelijan tiedot
- asiakkaan tiedot
- kantelun kohde: toimipaikka, viranomainen ja/tai ammattihenkilö
- tapahtuma-aika
- kuvaus asiasta/tapahtumasta, jota kantelu koskee
- asian käsittely muiden mahdollisten tahojen kanssa
Sähköisen asioinnin käyttö vaatii kirjautumisen verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
-
Jos Valvira tai aluehallintovirasto havaitsee, että sosiaalihuollon palvelussa on tapahtunut virheitä tai ilmennyt epäasianmukaisuutta, ryhtyy se niihin toimenpiteisiin, joihin se kantelun perusteella katsoo olevan aihetta. Jos valvova viranomainen arvioi, että kantelun johdosta ei ole aihetta ryhtyä toimenpiteisiin, siitä ilmoitetaan kantelun tekijälle.
-
Et voi saada kantelun myötä rahallista korvausta.
-
Valvontaviranomaiset eivät yleensä käsittele yli kaksi vuotta vanhoja asioita.
-
Lähettämällä kantelusi suoraan oikealle viranomaiselle nopeutat asian käsittelyä. Valvira siirtää vuodessa noin tuhat kantelua aluehallintovirastoihin, mikä hidastaa merkittävästi niiden käsittelyä.
Asioi verkossa
Valviran sähköinen asiointi, sosiaali- ja terveydenhuolto
Yksityishenkilöille: ammattioikeusasiat, itsenäisen ammatinharjoittamisen ilmoitukset sekä sosiaali- ja terveydenhuollon kantelut
Yrityksille: yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien lupa- ja ilmoitusasiat
Jos Y-tunnuksella asioinnissa on ongelmia, katso ohjeet valtuuksien lisäämiseen.
Toimintakertomukset toimitetaan Valveri-toimintakertomuspalvelun kautta.
Yhteyshenkilöt
Sosiaalihuollon valvontaan liittyvät kysymykset
puh. 0295 209 299, puhelinaikamme arkisin klo 9–11
Aluehallintovirastojen yhteystiedot (avi.fi)
Sosiaalihuollon ammattioikeuksien rekisteröintiin liittyvät kysymykset
yhteystiedot löydät täältä (valvira.fi)
Sähköisen asioinnin tekninen tuki
Anna-Mari Lappalainen
puh. 0295 209 375