
Pikalinkit
Muistutus tai kantelu
Muistutus tai kantelu
Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus tai kannella saamastaan sosiaalihuollon palvelusta. Ennen muistutuksen tai kantelun tekemistä on suositeltavaa selvittää asiaa sosiaalihuollon palvelua antaneessa toimintayksikössä, jossa voidaan selvittää asiassa mahdollisesti tapahtuneita puutteita tai virheitä.
Kunnan on nimettävä sosiaaliasiamies, jonka tehtävänä on neuvoa sosiaalihuollon asiakkaita heidän asemaansa ja oikeuksiinsa liittyvissä kysymyksissä.
Harkitse muistutuksen tekemistä ennen kantelua
Sosiaalihuollon laatuun tai siihen liittyvään kohteluun tyytymätön asiakas voi tehdä muistutuksen sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Jos asiakas ei sairauden, henkisen toimintakyvyn vajavuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi kykene itse tekemään muistutusta tai jos hän on kuollut, muistutuksen voi tehdä hänen laillinen edustajansa, omaisensa tai muu läheisensä. Muistutus tulee tehdä pääsääntöisesti kirjallisesti.
Kunnan nimeämä sosiaaliasiamies avustaa tarvittaessa muistutuksen tekemisessä. Toimintayksikön tai johtavan viranhaltijan on kirjattava muistutus ja käsiteltävä se asianmukaisesti ja annettava siihen kirjallinen perusteltu vastaus kohtuullisessa ajassa muistutuksen tekemisestä.
Kantelu tehdään aluehallintovirastoon tai Valviraan
Viranomaisen, siihen palvelusuhteessa olevan tai muun julkista hallintotehtävää hoitavan lainvastaisesta menettelystä tai velvollisuuden täyttämättä jättämisestä voi jokainen tehdä kantelun sosiaalihuoltoa valvovalle viranomaiselle. Sosiaalihuoltoa koskeva kantelu tehdään aluehallintovirastoon tai Valviraan vapaamuotoisesti tai kantelulomakkeella.
Kantelussa tulee esittää käsitys siitä, millä perusteilla sosiaalihuollossa tapahtunutta menettelyä on pidettävä virheellisenä. Kantelussa on riittävästi yksilöitävä kantelun kohteena oleva menettely ja ajankohta. Kahta vuotta vanhemmasta asiasta tehtyä hallintokantelua ei tutkita, ellei siihen ole erityistä syytä.
Valvova viranomainen ryhtyy niihin toimenpiteisiin, joihin se kantelun perusteella katsoo olevan aihetta. Jos valvova viranomainen arvioi, että kantelun johdosta ei ole aihetta ryhtyä toimenpiteisiin, siitä ilmoitetaan kantelun tekijälle. Jos Valviralle osoitettu kantelu ei kuulu sen tutkittavaksi, Valvira siirtää kantelun asiassa toimivaltaiselle viranomaiselle. Siirrosta ilmoitetaan kantelun tekijälle.
Valvontaviranomainen voi siirtää kantelun käsiteltäväksi siinä toimintayksikössä, jota kantelu koskee
Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 23 a §:n mukaan valvontaviranomainen voi arvioida, että kanteluna vireille pantu asia on tarkoituksenmukaisinta käsitellä muistutuksena. Tällöin asia siirretään asianomaiseen toimintayksikköön tai sosiaalihuollon johtavan viranhaltijan käsiteltäväksi. Tämä antaa toimintayksikölle mahdollisuuden nopeasti reagoida korjaamista vaativan menettelyyn tai toimintaan, sekä muutoinkin valvoa paremmin omaa toimintaansa. Kanteluasian siirtämisestä muistutuksena käsiteltäväksi ilmoitetaan kantelun tekijälle.
Sosiaalihuollon sähköinen kantelu
Sosiaalihuollon kantelun voi tehdä Valviralle sähköisessä asioinnissa. Palvelun käyttö edellyttää kirjautumista, johon voit käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai Katso-tunnistautumista. Sähköisessä kantelussa kysymykset ohjaavat riittävien tietojen antamiseen kantelun käsittelemiseksi. Näin myös kantelusi käsittely nopeutuu. Kantelun käsittelee asiasta riippuen joko Valvira tai aluehallintovirasto. Valvira tutkii kantelun pääasiassa silloin, kun kyseessä on laajakantoinen tai periaatteellisesti tärkeä asia. Valvira siirtää tarvittaessa kantelun käsiteltäväksi aluehallintovirastolle.
Sähköisen kantelun käsittelyssä tarvitsemme seuraavia tietoja:
- mitä palvelua kantelunne koskee
- kantelijan/asiamiehen ja palvelun saajan tiedot
- kantelun kohde; toimipaikka, viranomainen ja/tai ammattihenkilö
- tapahtuma-ajankohta
- tapahtumakuvaus
- asian mahdollinen käsittely muiden tahojen kanssa
Sähköisessä asioinnissa kanteluun voi liittää myös liitetiedostoja sekä tarvittaessa jatkaa keskeneräisen kantelun täyttämistä myöhemmin.
Valvira suosittaa sähköisen asioinnin käyttöä, mutta kantelun voi toimittaa edelleen Valviran kirjaamoon postitse. Kantelun tekeminen sähköisesti jouduttaa asian käsittelyä.
Asioi verkossa
Valviran sähköinen asiointi
Yksityishenkilöille: ammattioikeusasiat, itsenäisen ammatinharjoittamisen ilmoitukset sekä sosiaali- ja terveydenhuollon kantelut
Yrityksille: yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien lupa- ja ilmoitusasiat
Jos Y-tunnuksella asioinnissa on ongelmia, katso ohjeet valtuuksien lisäämiseen.
Toimintakertomukset toimitetaan Valveri-toimintakertomuspalvelun kautta.
Tyytymättömyys palveluun kuva SV
Lomakkeet
Katso myös
Yhteyshenkilöt
Sosiaalihuollon valvontaan liittyvät kysymykset
puh. 0295 209 299, puhelinaikamme arkisin klo 9.00–11.00
Tekninen tuki
Anna-Mari Lappalainen
puh. 0295 209 375
Aluehallintovirastojen yhteystiedot löytyvät Aluehallintoviraston verkkosivuilta (avi.fi)
Sosiaalihuollon ammattioikeuksien rekisteröintiin liittyvät kysymykset
yhteystiedot löydät täältä (valvira.fi)
Sosiaalihuollon valvonnan yhteyshenkilöt:
Autti Lilli
Ylitarkastaja
puh. 0295 209 605
(mielenterveys- ja päihdehuolto, sosiaaliasiamiestoiminta, toimeentulotuki)
Husso Riitta
Lakimies
puh. 0295 209 324
(valvonta-asioiden lainopilliset kysymykset, omavalvonta)
Lantto Marja-Leena
Ylitarkastaja
puh. 0295 209 283
(vanhustenhuolto)
Raassina Marita
Ylitarkastaja
puh. 0295 209 333
(lastensuojelu, lapsen huolto ja tapaamisoikeus, toimeentulotuki)
Rytilahti Niina
Lakimies
puh. 0295 209 321
(valvonta-asioiden lainopilliset kysymykset, sosiaalihuollon ammattihenkilöt, omavalvonta)
Santama Kirsi-Maria
Ylitarkastaja
puh. 0295 209 342
(vanhustenhuolto)
Saramaa Mari
Ylitarkastaja
puh. 0295 209 342
(vanhustenhuolto, kehitysvammahuolto, vammaispalvelut)
Tuunainen Paula
Tarkastaja
puh. 0295 209 384
Uusitalo Elina
Ylitarkastaja
puh. 0295 209 334
(vanhustenhuolto, toimeentulotuki, sosiaalihuollon ammattihenkilöt)
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@valvira.fi
Sosiaalihuollon sähköinen kantelu
Sisältökysymykset
Elina Uusitalo
Ylitarkastaja
puh. 0295 209 334
Tekninen tuki
Paula Tuunainen
Osastosihteeri
puh. 0295 209 384