
Lastensuojelun määräaikojen valvonta
Lastensuojelun määräaikojen valvonta pääsisältö
Lastensuojeluasian vireille tulon jälkeen työntekijän on arvioitava välittömästi, onko lapsi kiireellisen lastensuojelun tarpeessa. Mikäli asia ei edellytä kiireellisiä toimenpiteitä, hänen tulee tehdä seitsemän arkipäivän kuluessa päätös siitä, onko syytä ryhtyä selvittämään lapsen ja perheen tarvetta lastensuojelun tuelle ja palveluille. Tämän jälkeen työntekijän tulee päättää, tehdäänkö lapselle muiden sosiaalihuoltopalveluiden, kuten kotipalvelun tai perhetyön, tarpeita kartoittava arviointi.
Mikäli päätös lastensuojelutarpeen arvioinnista tehdään, sosiaalityöntekijän tulee arvioida yhteistyössä vanhempien kanssa lastensuojelun tarve viipymättä viimeistään kolmen kuukauden kuluessa. Mikäli perheen katsotaan tarvitsevan lastensuojelun tukea arvioinnin perusteella, lapsi siirtyy lastensuojelun asiakkaaksi, jolloin hän saa oman vastuusosiaalityöntekijän. Päätös asiakkuuden alkamisesta merkitään lasta koskeviin lastensuojeluasiakirjoihin ja tiedotetaan myös lapselle sekä huoltajalle.
Valvira ja aluehallintovirastot valvovat määräaikojen toteutumista. Lastensuojelun määräaikoja koskeva tiedonkeruu toteutetaan kaksi kertaa vuodessa, puolen vuoden tiedonkeruujaksoina. THL toimittaa aineiston Valviralle valvontaa varten. Valvira ja aluehallintovirastot käynnistävät sen perusteella tarpeelliseksi katsotut valvontatoimet.