
Kehitysvammaistenhoitajan ja kodinhoitajan hakemusohjeet
Kehitysvammaistenhoitajan ja kodinhoitajan hakemusohjeet
Ohje
Valvira myöntää hakemuksesta oikeuden käyttää kehitysvammaistenhoitajan ammattinimikettä henkilölle, joka on suorittanut kehitysvammaistenhoitajan tutkinnon Suomessa. Valvira myöntää oikeuden käyttää kodinhoitajan ammattinimikettä henkilölle, joka on suorittanut kodinhoitajan tutkinnon Suomessa.
Kodinhoitajan ja kehitysvammaistenhoitajan nimikesuojausta koskevan hakemuksen voi tehdä sähköisen asioinnin kautta tai paperihakemuksena. Suosittelemme paperihakemuksen tekemistä, sillä jäljennös tutkintotodistuksesta tulee joka tapauksessa toimittaa postitse.
Käsittelyaika
Suomessa kouluttautuneet ja valmistuneet terveydenhuollon ammattihenkilöt, jotka hakevat nimikesuojausta tai laillistusta. Hakemukset käsitellään 30 päivän kuluessa siitä, kun hakemus on saapunut Valviraan.
Päätös
Ammattioikeuksia koskevat päätökset ovat maksullisia, ja maksu peritään myös kielteisistä päätöksistä. Peruutetusta hakemuksesta peritään puolet hakemuksen käsittelymaksusta.
Päätös ammatinharjoittamisoikeudesta annetaan suomen- tai ruotsinkielisenä. Lasku lähetetään erillisenä postilähetyksenä.
Paperihakemuksen tekeminen
Avaa hakemuslomake (pdf). Täytä molemmat sivut, tulosta ja postita hakemus liitteineen: Valvira, PL 43, 00521 Helsinki.
Hakemuksen liitteinä tulee toimittaa:
- Jäljennös henkilöllisyyden osoittavasta asiakirjasta (passi, henkilökortti)
- suomalaisen henkilötunnuksen omaavilta riittää tiedot henkilötunnuksesta (VTJ)
- Jäljennös tutkintotodistuksesta
Valvira voi tarvittaessa pyytää lisäselvitystä ja tarkistaa liiteasiakirjan oikeellisuuden sen myöntäneeltä taholta.
Sähköisen hakemuksen tekeminen
Asiointipalveluun pääset sivulta Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden sähköinen asiointi (services.valvira.fi) Valviran sähköinen asiointi edellyttää vahvaa tunnistautumista. Mahdollisia tunnistustapoja ovat pankkitunnistus, mobiilivarmenne ja organisaatiokortti. Voit tehdä sosiaalihuollon ammattioikeushakemuksen sähköisesti, jos sinulla on mahdollisuus käyttää vahvaa tunnistautumista.
Palvelussa perustat itsellesi asiointitilin, johon voit tarvittaessa myöhemminkin kirjautua. Tili täytyy käydä aktivoimassa sähköpostiin lähetetyn linkin kautta. Sähköistä asiointia käytettäessä ei tarvitse toimittaa henkilöllisyyden osoittavia asiakirjoja Valviraan.
Täytettyäsi asiointipalvelussa asiointikielesi ja yhteystietosi pääset tekemään ammattioikeushakemusta. Saat ohjeita hakemuksen tekemiseen kullakin asiointisivulla. Vahvistuksen hakemuksen lähettämisestä saat merkitsemääsi sähköpostiosoitteeseen.
Sähköisen hakemuksen lisäksi toimita postitse virallisesti oikeaksi todistettu tai oppilaitoksen oikeaksi todistama jäljennös tutkintotodistuksesta. Virallisesti oikeaksi todistettuja asiakirjoja antaa Suomessa julkinen notaari. Lisätietoa julkisesta notaarista löytyy Digi- ja väestötietoviraston sivuilta (dvv.fi). Ilmoita postitse toimitettavien täydennysten yhteydessä hakemuksesi asiointinumero, jonka löydät sähköpostiisi hakemuksen lähettämisen jälkeen saapuneesta viestistä tai omalta asiointitililtäsi.
Sähköisen asioinnin teknisissä ongelmissa ota yhteyttä Kansalaisneuvontaan (kansalaisneuvonta.fi).
Yhteystiedot
Yhteydenotot sosiaalihuollon ammattioikeusasioissa:
Ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen suosikki(at)valvira.fi
Ammattioikeusryhmän puhelinajat ovat arkisin klo 9.30-11, puh. 0295 209 550.