
Pikalinkit
Väkevien alkoholijuomien mainonta
Väkevien alkoholijuomien mainonta
Yli 22 tilavuusprosenttisten väkevien alkoholijuomien mainonta ja muu myynninedistämistoiminta on lain mukaan kiellettyä. Sallittua se on vain erikseen säädetyissä poikkeustapauksissa, joita ovat
- mainonta väkevien alkoholijuomien anniskelu-, vähittäismyynti- ja valmistuspaikoissa
- alkoholijuomien myyjä (mukaan lukien anniskelu) voi julkaista tuoteluettelonsa tai hinnastonsa
- alkoholijuomien myyntiin osallistuviin kohdistuva mainonta
- mainonta ulkomaisissa julkaisuissa.
Väkevien alkoholijuomien markkinoinnin kiellosta seuraa, että asiakkaille mukaan vietäväksi tarkoitetussa samoin kuin tietoverkossa julkaistuissa hinnastoissa ja tuoteluetteloissa on esitettävä kaikki saatavilla olevat (sekä miedot että väkevät) alkoholijuomat hillitysti ja keskenään yhdenmukaisella tavalla. Tämä tarkoittaa, ettei yksittäistä juomaa saa korostaa fontein, värein tai esimerkiksi asettelullisin keinoin.
Hinnastossa voidaan esittää alkoholijuomien asialliset tuotetiedot kuten esimerkiksi alkoholijuoman nimi, valmistajan nimi, pakkauskoko, hinta sekä valmistusmaan tai muun juoman alkuperää kuvaavan alueen nimi. Lisäksi hinnastossa on mahdollista esittää alkoholijuomapullon tai -pakkauksen hillitty kuva. Kuva tuotteesta tai sen vähittäismyyntipakkauksesta voidaan antaa tuotetietona ainoastaan muuhun tuotetietoon liitettynä.
Hinnasto voi lisäksi sisältää sellaisia puhtaasti informatiivisia alkoholijuomien tuoteryhmäkuvauksia, jotka eivät sisällä mainonnallisia elementtejä. Tuoteryhmäkuvauksella tarkoitetaan esimerkiksi tiettyyn tuoteryhmään kuuluvien alkoholijuomien valmistusaineiden ja -tapojen, makuominaisuuksien sekä viittauksia käyttötavoista. Myös tällaisten tuoteryhmäkuvausten on koskettava tasapuolisesti kaikkia alkoholijuomaryhmiä.
Markkinoinnin käsite on laaja
Markkinoinnilla tarkoitetaan mainontaa, epäsuoraa mainontaa ja muuta myynninedistämistoimintaa.
Markkinointia on paitsi perinteinen mediamainonta, myös muu kuluttajille suunnattu kaupallinen tiedottaminen. Kiellettyä on esimerkiksi väkevien juomien tunnuksilla varustettujen mainosesineiden jakaminen.
Myös väkevän alkoholijuoman epäsuora mainonta on kielletty. Väkevälle alkoholijuomalle vakiintunutta tunnusta ei saa käyttää mainonnassa sellaisenaan eikä tunnistettavasti muunnettuna muun tuotteen tai palvelun tunnuksena. Muun tuotteen mainonnasta ei saa muutenkaan välittyä mielikuvaa tietystä väkevästä alkoholijuomasta. Tällainen mielikuva voi syntyä esimerkiksi juomaan yhdistettävien kuvien tai tunnusvärien avulla.
Ohjeet
- Ohje alkoholin markkinoinnista PDF, 544 kt (20.5.2022)
- Alkoholin anniskelu -ohje PDF, 457 kt (20.5.2022)
Säädökset
Yhteyshenkilöt
Alkoholimainonnan alueellinen valvonta
Aluehallintovirastot (avi.fi)
Aluehallintovirastojen ohjaus ja valtakunnallinen mainonnan valvonta
Sähköposti: alkoholi(at)valvira.fi
Vasara Marianna
ylitarkastaja
puh. 0295 209 622
etunimi.sukunimi@valvira.fi
Ritari Anne
lakimies
puh. 0295 209 413
etunimi.sukunimi@valvira.fi
Hallberg Johanna
tarkastaja
puh. 0295 209 427
etunimi.sukunimi@valvira.fi