
Pikalinkit
Mietojen alkoholijuomien mainonta
Mietojen alkoholijuomien mainonta
Enintään 22 tilavuusprosenttisten mietojen alkoholijuomien markkinointi on pääsääntöisesti sallittua. Niiden mainonnalle, epäsuoralle mainonnalle ja muulle myynninedistämistoiminnalle on kuitenkin laissa asetettu sekä myynninedistämiskanavia että sisältöä koskevia rajoituksia. Markkinointia koskevat rajoitukset koskevat myös 1,2–2,8 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäviä juomia.
Myynninedistämiskanavia koskevat rajoitukset
Alkoholijuomia ei saa mainostaa yleisellä paikalla tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta.
Laki kieltää alkoholimainonnan televisiossa ja radiossa aikavälillä 7–22 ja elokuvateatterissa alle 18 vuotta nuoremmille sallitun elokuvan esittämisen yhteydessä.
Tietoverkon palveluissa toteutettavassa mainonnassa mainonnan kaupallinen toteuttaja ei saa käyttää kuluttajien tuottamaa sisältöä eikä saattaa kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sisältöä.
Sisältöä koskevat rajoitukset
Alkoholimainonnassa ei saa kuvata alaikäisiä, häiritsevästi käyttäytyviä tai selvästi päihtyneitä eikä kohdistaa mainontaa tällaisiin henkilöihin. Kiellettyä on alkoholimainonta, jossa käytetään kuluttajan osallistumista peliin, arpajaisiin tai kilpailuun.
Alkoholinkäyttöä ei saa yhdistää ajoneuvolla ajamiseen eikä antaa kuvaa alkoholinkäytön suorituskykyä taikka sosiaalista tai seksuaalista menestystä lisäävästä vaikutuksesta. Laki kieltää myös alkoholijuoman alkoholipitoisuuden korostamisen myönteisenä ominaisuutena, runsaan alkoholikäytön esittämisen myönteisenä taikka raittiuden tai kohtuukäytön esittämisen kielteisenä.
Alkoholimainonnassa on kiellettyä yhdistää lääkinnällisiä tai terapeuttisia ominaisuuksia alkoholiin tai antaa kuvaa, että se piristää, rauhoittaa tai on keino ristiriitojen ratkaisemiseksi. Alkoholimainonta ei saa olla hyvän tavan vastaista, kuluttajan kannalta sopimatonta, totuuden vastaista tai harhaanjohtavaa.
Alkoholijuomien esilläpitäminen
Alkoholilain kokonaisuudistuksen yhteydessä luvanvaraiseen vähittäismyyntiin tulivat enintään 5,5 tilavuusprosenttia sisältävien tuotteiden osalta myös muut kuin käymisteitse valmistetut alkoholijuomat. Vähittäismyyntiin tulleet juomat voivat sisältää myös väkevää alkoholijuomaa.
Juomissa voidaan käyttää väkevän alkoholijuoman tuotenimeä. Väkevien alkoholijuomien markkinoinnin kielto ei koske pelkkää kaupanpitämistä, mutta väkevän alkoholijuoman tuotenimen sisältäviä tuotteita ei edelleenkään saa markkinoida. Itse myyntipaikassa tuotteiden esillepanon tulee olla asiallista ja hillittyä, myös suhteessa kyseisen myyntipaikan muuhun valikoimaan. Vakiohinnastoihin kyseiset tuotteet voidaan merkitä, mutta erillinen tarjoushinnoista ilmoittelu on kielletty. Miedon alkoholijuoman markkinointi on sallittua sellaisten alkoholijuomien osalta, joiden nimi sisältää väkevän alkoholijuoman lajinimen.
Ohjeet
- Ohje alkoholin markkinoinnista PDF, 544 kt (20.5.2022)
- Alkoholin anniskelu -ohje PDF, 457 kt (20.5.2022)
Säädökset
Yhteyshenkilöt
Alkoholimainonnan alueellinen valvonta
Aluehallintovirastot (avi.fi)
Aluehallintovirastojen ohjaus ja valtakunnallinen mainonnan valvonta
Sähköposti: alkoholi(at)valvira.fi
Vasara Marianna
ylitarkastaja
puh. 0295 209 622
etunimi.sukunimi@valvira.fi
Ritari Anne
lakimies
puh. 0295 209 413
etunimi.sukunimi@valvira.fi
Hallberg Johanna
tarkastaja
puh. 0295 209 427
etunimi.sukunimi@valvira.fi