Takaisin edelliselle sivulle

Kun kaukomailta ostettu ravintolisä sisältää muuntohuumetta ja laturi polttaa talon, vastuu on ostajalla

Kun kaukomailta ostettu ravintolisä sisältää muuntohuumetta ja laturi polttaa talon, vastuu on ostajalla

10.9.2018 10:03 / Uutinen

Suomalaiset viranomaiset ja muut organisaatiot kampanjoivat laajalla rintamalla turvallisen verkko-ostamisen puolesta. Kuluttajien shoppailu kaukomaiden verkkokaupoissa on viime vuosina kasvanut voimakkaasti ja Tulli on täyttynyt pienistä paketeista. Pahimmillaan nämä ostokset ovat viranomaisten havaintojen perusteella ”vaarallista roskaa”.  Kampanja haluaa herätellä kuluttajia tunnistamaan oma vastuunsa: jos ostat tavaraa suoraan EU:n ulkopuolelta, olet myös vastuussa tuotteiden turvallisuudesta.

Kampanjan kasvona nähdään näyttelijä Ville Myllyrinne. Hän esittää myyjää, joka videospoteissa myy ravintolisää kivesten surkastuttajana ja kännykän latureita talonpolttajana. Kivijalkakaupoissa tällaiseen myyjään tai tarjouksiin tuskin törmää. Myllyrinteen tähdittämät spotit nähdään tällä viikolla Ylen kanavilla yhteiskunnallisena mainontana ja kampanjaosapuolten somekanavissa. Kampanjoivat organisaatiot ovat tehneet somekanavia varten myös meemejä, jotka kertovat mustalla huumorilla höystettynä siitä, mitä vaaralliset tuotteet voivat pahimmillaan saada aikaan.

- Verkkokaupoista saa myös hyviä ja turvallisia tuotteita. Kun kuluttaja ostaa tuotteita verkkokaupoista ympäri maailmaa, häneltä vaaditaan ennen kaikkea uudenlaisia taitoja ja osaamista. Kuluttajan pitää itse varmistua siitä, että tuote on turvallinen, se sopii käyttötarkoitukseen ja sitä on laillista tuoda Suomeen, kampanjaa koordinoineen Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) tuoteyksikön johtaja Tuiri Kerttula summaa.

EU:ssa on tiukkoja vaatimuksia esimerkiksi kosmetiikalle, lelujen, terveydenhuollon tarvikkeiden ja sähkölaitteiden turvallisuudelle sekä elintarvikkeiden, lääkkeiden ja kemikaalien sisältämille aineille. Kun kuluttaja ostaa tuotteita itse suoraan EU:n ulkopuolelta, nämä vaatimukset eivät välttämättä täyty. Viranomaisten tiedossa on tapauksia, joissa kaukomailta ostetusta laturista on syttynyt raju tulipalo, ravintolisä on sisältänyt muuntohuumetta, kosmetiikka on aiheuttanut vakavia allergisia reaktioita ja kuluttajat ovat ostaneet kemikaaleja, joiden myynti ja käyttö on turvallisuussyistä EU:ssa kielletty.

Kampanjan tavoitteena on antaa nettishoppailijoille työkaluja siihen, miten valita netistä turvallisempia tuotteita. Kampanjasivustolle www.omallavastuulla.fi kerätty tuoteryhmittäin vinkkejä, mitä nettishoppailijoiden kannattaa ottaa huomioon ostotilanteessa.

Turvallisuuden lisäksi kampanja muistuttaa myös, että turhat ja mahdollisesti haitallisia kemikaaleja sisältävät verkkokauppaostokset kuormittavat ympäristöä.

Mukana kampanjassa ovat Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Euroopan kuluttajakeskus, Kaupan liitto, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira, Suomen ympäristökeskus SYKE, Säteilyturvakeskus STUK, Teknokemian Yhdistys, Tulli, Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Viestintävirasto.

Lisätietoja:

Kampanjasivusto www.omallavastuulla.fi

Seuraa keskustelua somekanavissa #omallavastuulla

Omalla vastuulla -kampanjamateriaalit, tiedottaja Heta Kylmämaa, Tukes, p. 029 5052 172, etunimi.sukunimi@tukes.fi

Omalla vastuulla -videot

Laturi https://youtu.be/TYm2M3bpnVg

Ravintolisä https://youtu.be/vNrg6cArI8A

Lataa Omalla vastuulla -somemeemit

http://tukes.qbank.fi/v2.6/mb.php?h=20be9b4fcf0f7ba634d9dcfc7313e3d7
 

Lisätietoja terveydenhuollon laitteista Valvirassa:

ylitarkastaja Nelli Karhu, puh. 0295 209 385, etunimi.sukunimi(at)valvira.fi

yli-insinööri Johanna Tolonen, puh. 0295 209 232, etunimi.sukunimi(at)valvira.fi
 

Jaa tämä sivu