
Sisältöjulkaisija
Alkoholielinkeinorekisterin uudistus etenee
Uudistettu alkoholielinkeinorekisteri Allu ja siihen liittyvät sähköiset palvelut otetaan käyttöön vuonna 2021. Uudistus helpottaa alkoholihallinnon asiakkaan työtä mm. tarjoamalla reaaliaikaiset tiedot hakemuksen tilasta. Asiakkaat pääsevät testaamaan uudistuvia palveluita vuoden 2020 aikana.
Syksyn aikana alkoholielinkeinorekisteri Allun uudistuksessa on Valviran johdolla työstetty mm. uuden järjestelmän määrittelyjä ja lupahallinnon prosessikuvauksia. Myös arkkitehtuuriin ja infran luomiseen liittyvät työt ovat edenneet.
”Vuoden 2020 aikana alkoholihallinnon asiakkaat pääsevät testaamaan uudistuvia palveluita”, lupaa ryhmäpäällikkö Eeva Saari Valvirasta.
”Palveluita kehitetään käyttäjien kommenttien perusteella.”
Uudistuksen tavoitteena työajan säästö
Allun uudistuksen tavoitteena on säästää alkoholihallinnon asiakkaan työaikaa helpottamalla ja nopeuttamalla lupa-asioiden hoitoa. Se tehostaa myös alkoholivalvontaviranomaisten työtä ja parantaa tiedonsaantia ja tiedon laatua: Uudessa palvelussa asiakas voi tarkastella hakemuksensa tilaa reaaliaikaisesti. Alkoholielinkeinorekisterin julkinen tietopalvelu puolestaan tarjoaa alkoholilupa- ja tuotetiedot kaikkien kansalaisten nähtäväksi. Tietoja pystytään myös tarjoamaan entistä laajemmin avoimena datana.
Allu-rekisteriä käyttävät alkoholin anniskeluluvan haltijat, vähittäismyyjät, tukkumyyjät, valmistajat ja teolliset käyttäjät sekä alkoholivalvontaviranomaiset.
Lue lisää:
Kerromme uudistuksen etenemisestä Valviran ja aluehallintovirastojen verkkosivuilla. Voit seurata uudistusta myös Twitterissä aihetunnisteella #Allu.
Lisätietoja Valvirassa
Eeva Saari, ryhmäpäällikkö
puh. 0295 209 515
etunimi.sukunimi(at)valvira.fi
Lisätietoja aluehallintovirastoissa
Riku-Matti Lehikoinen, ylitarkastaja
puh. 0295 016 155
etunimi.sukunimi(at)avi.fi