Sisältöjulkaisija

null Alkoholielinkeinorekisteri uudistuu – uudistus helpottaa alkoholihallinnon asiakkaan työtä ja tehostaa viranomaisprosesseja

Alkoholielinkeinorekisteri uudistuu – uudistus helpottaa alkoholihallinnon asiakkaan työtä ja tehostaa viranomaisprosesseja

17.6.2019 09:00 / Uutinen

Alkoholielinkeinorekisteri, tuttavallisemmin Allu, uudistuu. Uudistettu rekisteri ja siihen liittyvät sähköiset palvelut otetaan alustavan hankesuunnitelman mukaan käyttöön vuonna 2021. Rekisteriuudistus toteuttaa sekä Valviran palvelulupausta ja strategiaa että aluehallintovirastojen strategiaa laajentamalla merkittävästi sähköisiä palveluita ja helpottamalla asiointia viranomaisen kanssa.

”Rekisteriuudistus helpottaa alkoholihallinnon asiakkaan työtä ja parantaa sekä asiakkaan että alkoholihallinnon tiedonsaantia”, kertoo ryhmäpäällikkö Eeva Saari. ”Uudessa palvelussa asiakas voi tarkastella hakemuksensa tilaa reaaliaikaisesti. Se toimii myös yhteen Suomi.fi-palvelun kanssa.”

Allu-rekisteriä käyttävät alkoholin anniskelijat, vähittäismyyjät, tukkumyyjät, valmistajat ja teolliset käyttäjät sekä alkoholivalvontaviranomaiset.

”Uudistus tehostaa alkoholivalvontaviranomaisten työtä ja parantaa tiedon laatua”, ryhmäpäällikkö Kari Kunnas toteaa. ”Uudistuksen myötä luovumme kokonaan paperisista lupahakemuksista.”

Uuden alkoholielinkeinorekisterin julkinen tietopalvelu tarjoaa alkoholilupa- ja tuotetiedot kaikkien kansalaisten nähtäväksi. Tietoja pystytään myös tarjoamaan entistä laajemmin avoimena datana.

Kerromme uudistuksen etenemisestä Valviran ja aluehallintovirastojen verkkosivuilla. Voit seurata uudistusta myös Twitterissä aihetunnisteella #Allu.


Lisätietoja Valvirassa

Kari Kunnas, ryhmäpäällikkö
puh. 0295 209 610

Eeva Saari, ryhmäpäällikkö
puh. 0295 209 515

etunimi.sukunimi(at)valvira.fi

Lisätietoja aluehallintovirastoissa:

Markku Paavilainen, ylitarkastaja
puh. 0295 018 792

etunimi.sukunimi(at)avi.fi