Tupakkalakiin muutoksia; Valvira antoi ohjeet ulkona järjestettäviä tilaisuuksia sekä asuinyhteisöjä koskevista tupakointikielloista

30.9.2010

Tupakkalakiin tulee muutoksia 1.10.2010 alkaen. Tupakointi kielletään asunto-osakeyhtiön tai muun asuinyhteisön asuinkiinteistöjen yhteisissä ja yleisissä sisätiloissa. Asunto-osakeyhtiö on jo aiemmin voinut kieltää tämän järjestyssäännöissään, mutta nyt kielto on laissa. Lisäksi asunto-osakeyhtiö tai muu asuinosakeyhteisö voi kieltää tupakoinnin hallitsemallaan yhteisellä ulkoalueella rakennuksen ilmanottoaukkojen läheisyydessä, lasten leikkialueella ja yhteisillä parvekkeilla.

Tupakointi kielletään ulkoalueilla järjestettävien yleisten tilaisuuksien katoksissa ja katsomoissa sekä muissa tilaisuuden seuraamiseen välittömästi tarkoitetuissa tiloissa, joissa osallistujat oleskelevat paikoillaan. Tällaisia tilaisuuksia voivat olla esimerkiksi festivaalit, ulkoilmakonsertit, urheilutapahtumat, erilaiset kilpailut ja näyttelyt sekä elokuva-, teatteri- ja oopperanäytökset.

Ohje asuinyhteisöjen yhteisten sisätilojen sekä yhteisten ulkoalueiden tupakointikielloista

Ohje ulkoalueilla järjestettäviä yleisiä tilaisuuksia koskevasta tupakointikiellosta

Lisää tupakkalain muutoksista STM:n tiedotteessa www.stm.fi

Ylitarkastaja Laura Nikkanen, puhelin (09) 77292502